AIMES biedt docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders gestructureerde en praktische ondersteuning, zodat zij met vertrouwen en ethisch bewustzijn AI kunnen integreren in hun werk, ongeacht hun huidige kennisniveau.
“Docenten geven vaak aan zich onzeker te voelen over AI in het onderwijs”
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop we onderwijs vormgeven. Het biedt kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee die soms overweldigend kunnen voelen. Luuk Terbeek, projectleider van AIMES: “Docenten voelen zich vaak onzeker over hoe ze AI moeten toepassen in het onderwijs. Dat is begrijpelijk. Maar om studenten voor te bereiden op een toekomst waarin AI een grote rol speelt, moeten docenten leren deze technologieën verantwoord te gebruiken. En daarom hebben we dit hulpmiddel ontwikkeld.”
AIMES biedt gestructureerde en praktische begeleiding die docenten vertrouwen geeft, ongeacht hun huidige kennis van AI. Het stimuleert reflectie en bevordert een gezamenlijke visie onder gebruikers, waardoor teams hun strategieën kunnen afstemmen en AI verantwoord kunnen integreren in het onderwijs.
Erdinç Saçan, docent en onderzoeker aan Fontys Hogescholen: “Om ons onderwijs AI-proof te maken, hebben docenten training, toegang tot AI-tools en ondersteuning nodig. AIMES vergemakkelijkt dit met zelfbeoordelingen en nuttige bronnen en tips om je AI-geletterdheid te verbeteren.”
Hoe AIMES werkt
AIMES bestaat uit drie op maat gemaakte vragenlijsten voor docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders. De vragenlijsten nemen slechts 5 tot 10 minuten in beslag en bieden:
- Praktische inzichten: ontvang direct feedback na het invullen van de vragenlijst, inclusief persoonlijke tips, nuttige bronnen om je AI-vaardigheden te versterken en een downloadbaar rapport met praktische richtlijnen.
- Open leermiddelen: instellingen wereldwijd kunnen toegang krijgen tot AIMES en de inhoud aanpassen aan hun specifieke behoeften.
- Integratie in professionele ontwikkeling: AIMES sluit aan bij formele trainingsprogramma’s zoals basiskwalificaties onderwijs (BKO) en leiderschapscursussen in het onderwijs.
- Strategische planning: instellingen kunnen AIMES gebruiken om AI-initiatieven te laten aansluiten op hun visie en beleid.
Een hulpmiddel voor verantwoord gebruik van AI
AIMES is gebaseerd op de sleutelvereisten van de EU voor betrouwbare AI, met prioriteit voor transparantie, privacy en maatschappelijk welzijn. Het hulpmiddel wordt twee keer per jaar geüpdatet om de nieuwste ontwikkelingen in AI en onderwijs te weerspiegelen. AIMES is ontwikkeld in samenwerking met een internationaal panel van experts en bevat talrijke referenties, waaronder recente rapporten van UNESCO en OECD. In de komende release wordt bovendien een studentenenquête toegevoegd.
Prof. dr. Emrah Cinkara van de Gaziantep Universiteit: “Door AI-onderwijs overal beschikbaar te stellen, stelt AIMES instellingen in staat de kloof te overbruggen tussen opkomende technologieën en de vaardigheden die we nodig hebben in een steeds meer AI-gedreven wereld. Ik ben ervan overtuigd dat de Open Educational Resource-versie van AIMES instellingen wereldwijd de kans biedt om AI-vaardigheden toegankelijk te maken.”
Bezoek de officiële pagina om AIMES te ontdekken.