In de nieuwste aflevering van de GoVU podcast – een initiatief van KnowVU, het kennisnetwerk onderwijs aan de VU – staat deze vraag centraal: junior docenten, werkpaarden of paradepaarden? VU-collega’s Duco Bannink, Marina Bool, Therese Onderdenwijngaard, Maiza Campos Ponce en Lothar Kuijper gaan in gesprek over de positie van junior docenten aan de VU.
Vaste gezicht voor studenten
De Jewels begeleiden werkgroepen, geven onderwijs, coachen studenten en ontwikkelen innovatieve werkvormen. Door hun nabijheid tot studenten – zowel qua leeftijd als ervaring – begrijpen ze heel goed waar studenten tegenaan lopen en kunnen ze hen op een laagdrempelige manier ondersteunen. “We zijn het vaste gezicht voor studenten binnen een opleiding.” vertelt Marina Bool in de podcast, junior docent bij Biologie. “Ik zie ze gedurende hun hele opleiding groeien. En dat persoonlijke contact maakt mijn werk zo mooi.”
Na 4 jaar weer vertrekken
Naast werkdruk en carrièreperspectief zoomt de podcast ook in op de erkenning en waardering van junior docenten. De Jewels dragen actief bij aan onderwijsvernieuwing, “maar hun inzet krijgt binnen universiteiten niet altijd de structurele waardering die het verdient,” klinkt het in de aflevering.
Een ander belangrijk discussiepunt in de podcast is het tijdelijke karakter van de junior docent-aanstelling. Veel Jewels werken een paar jaar aan een universiteit en moeten vervolgens op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Hoewel zij een cruciale rol spelen in het onderwijs, is er vaak geen structurele plaats voor hen binnen de universiteit. Je weet eigenlijk dat je na vier jaar weer moet vertrekken, zelfs als je op je plek zit en graag zou blijven," vertelt Maiza, projectleider VU Broedplaats.
Wat doen we nu en wat is er nog nodig?
De VU ondersteunt junior docenten actief via het Centre for Teaching & Learning (VU CTL) en de VU Broedplaats, waar ze trainingen, begeleiding en een netwerk voor onderwijsontwikkeling vinden. Daarnaast spelen ze een sleutelrol in onderwijsvernieuwing en dragen zij bij aan innovatieve projecten binnen de universiteit. Met deze investeringen biedt de VU-junior docenten volop kansen om zich te ontwikkelen.
Toch blijft de vraag: hoe kan hun positie verder worden versterkt? Moeten er structurele loopbaanpaden komen? Hoe kan hun inzet beter worden erkend, zowel in waardering als in carrièreperspectieven? En welke stappen kan de VU zetten om talentvolle junior docenten te behouden en hen meer doorgroeimogelijkheden te bieden
Benieuwd naar de antwoorden? Bekijk dan nu de GoVU podcast-aflevering: De junior docent: werkpaard of paradepaard?