VU Amsterdam ondertekent Common Footprint Reduction Plan

29 mei 2024
Het Aurora netwerk zal concrete acties blijven ondernemen voor meer duurzaamheid op de campus door duidelijke, uitgebreide en meetbare doelen te stellen voor het verminderen van de ecologische voetafdruk.

Het Common Footprint Reduction Plan bepaalt gemeenschappelijke doelen voor het Aurora netwerk en haar individuele partneruniversiteiten, volgens het volgende kader:

1. Gemeenschappelijke inspanning
    Alle partneruniversiteiten ontwikkelen plannen voor het vergroten van duurzaamheid op hun campussen, rekening houdend met de omstandigheden op hun individuele instellingen.
  2. Gemeenschappelijke verplichting tot emissiereductie
    Alle partneruniversiteiten verbinden zich tot netto koolstofneutraliteit (carbon neutrality) tegen uiterlijk 2040, met een vermindering van 50% van de CO2-equivalente emissies tegen 2030 (met de emissies van 2019 als basis).
  3. Gemeenschappelijke acties
    Alle partneruniversiteiten verbinden zich er o.a. toe om vanaf 2025 100% gecertificeerde groene energie aan te kopen en om hun nieuw gebouwde en verbouwde gebouwen te certificeren volgens een groene bouwnorm.

Tijdens de tweejaarlijkse Aurora-bijeenkomst in Napels heeft Margrethe Jonkman, voorzitter van het CvB, dit plan namens VU Amsterdam ondertekend. Met deze actie committeert VU Amsterdam zich aan de doelen die in het kader zijn geschetst, waarmee we laten zien dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij alles wat we doen.

Contact

Aurora staat onder leiding van onderstaande personen. Voor vragen zie de contactinformatie rechts.

Ramon Puras
Secretary-General