Veni's voor vijf Bèta-onderzoekers

17 juli 2024
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft Veni-financiering toegekend aan veelbelovende wetenschappers. Vijftien daarvan komen van de Vrije Universiteit Amsterdam, waaronder vijf onderzoekers van de Faculteit der Bètawetenschappen.

Met dit geld, maximaal 280.000 euro, kunnen ze in de komende drie jaar hun eigen onderzoek verder ontwikkelen. De Veni’s zijn toegekend aan de volgende projecten:

Quantum by quantum: Simulation of photochemistry with Green’s function embedding methods
Arno Förster

Een groot probleem in de chemie en biologie is te begrijpen hoe grote moleculen op licht reageren. Theoretische simulaties kunnen helpen bij het ontrafelen van de onderliggende mechanismen. De momenteel bekende simulatietechnieken zijn ofwel goedkoop maar beperkt in nauwkeurigheid, of nauwkeurig maar duur. Scheikundige Arno Förster stelt een verdeling van het probleem voor waarbij de dure methode alleen wordt toegepast op een klein deelprobleem waarvoor hoge nauwkeurigheid vereist is. Maar het grootste deel van de berekening wordt uitgevoerd met de goedkopere methode waarbij beperkte nauwkeurigheid volstaat. Deze techniek zal het eenvoudiger maken om excitaties van complexe moleculen met hoge nauwkeurigheid te bestuderen.

Dynamic graph algorithms: distances and clustering
Yasamin Nazari

Veel fundamentele computationele taken worden uitgevoerd op een graaf: een wiskundige abstractie van de interacties in een netwerk. In veel toepassingen is de gegeven graaf dynamisch. Dat wil zeggen dat hij verandert met de tijd en dat de output na elke update moet worden aangepast. Het project van computerwetenschapper Yasamin Nazari is gericht op het ontwikkelen van algoritmes voor twee problemen in dynamische grafen. Het eerste probleem is het onderhouden van een datastructuur voor goede benaderingen van afstanden tussen punten in het netwerk. Het tweede probleem is het verdelen van de graaf in clusters, zodat soortgelijke punten in hetzelfde cluster zitten. Twee punten zijn soortgelijk als ze dicht bij elkaar liggen.

Graphs and Hypergraphs: from Combinatorics to Network Science and back
Raffaella Mulas

Grafen en hypergrafen dagen combinatorici uit sinds 1736 en 1931, respectievelijk. Bovendien vinden wetenschappers sinds de afgelopen twee decennia in een rap tempo toepassingen van grafen, wat tot het ontstaan van de netwerkwetenschap als haar eigen discipline heeft geleid. Daarbinnen krijgen hypergrafen steeds meer aandacht. Toch gebruiken combinatorici en netwerkwetenschappers vaak verschillende talen en methodologieën. Wiskundige Raffaela Mulas heeft als doel om haar interdisciplinaire achtergrond te gebruiken om te werken aan een vlecht waarin combinatoriek, spectrale theorie en toepassingen (binnen gebieden zoals netwerkwetenschap en machine learning) elkaar inspireren en samen verder komen, in plaats van onafhankelijk van elkaar.

Studying isotopes, elements and binders of pigments in paintings for authentication
Paolo d'Imporzano

De verhoudingen van de isotopen van lood onthullen gedetailleerde informatie over loodwitpigmenten in schilderijen. Deze informatie kan worden gebruikt voor authenticatiedoeleinden, maar dit is vaak niet voldoende. Het project van scheikundige Paolo d'Imporzano lost dit probleem op door loodisotoopanalyse van loodwit te integreren met elementaire en bindmiddelgegevens van hetzelfde pigment. Hij zal nieuwe geavanceerde laboratoriumtechnieken gebruiken om de chemische samenstelling van verfmonsters in goed gedocumenteerde schilderijen te bepalen. De gegevens worden gecombineerd om modellen te genereren die worden gebruikt voor het bestuderen van schilderijen en de authenticatie ervan.

New cases of zeta functions of Shimura varieties
Pol van Hoften

Hasse–Weil-zètafuncties zijn generalisaties van Riemann’s beroemde zèta-functie en spelen een belangrijke rol in de moderne algebraïsche getaltheorie. Het onderzoeksvoorstel van wiskundige Pol van Hoften bespreekt nieuwe strategieën om de Hasse–Weil-zèta-functies van Shimura-variëteiten uit te rekenen. Deze zèta-functies zijn producten van lokale zèta-functies, een voor elk priemgetal p. Deze lokale zèta-functies zijn bekend voor bijna alle priemgetallen p. Voor de resterende priemgetallen (de zogenaamde “hele slechte” priemgetallen), gaan Van Hoften en mede-onderzoekers de lokale zèta-functies uitrekenen.

Talentprogramma
Veni is een financieringsinstrument uit het NWO-Talentprogramma. Het geeft pas gepromoveerde onderzoekers de kans om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelen. Lees meer op de website van de NWO.