Open Access: 96,4% van alle VU-publicaties in tijdschriften

27 mei 2024
De Vrije Universiteit zet de stijgende lijn van Open Access publiceren voort. Van 84,6% in 2021 en 94,2% in 2022 ging de teller in 2023 naar 96,4% van alle VU-publicaties. Door tegelijkertijd oudere artikelen open toegankelijk te maken kregen ook de cijfers van 2017-2021 een boost. Open Access artikelen worden circa 2x zoveel gelezen als artikelen achter een betaalmuur.

De stijging in 2023 is vooral te danken aan het aandeel ‘goud open access’, waarin artikelen Open Access worden gepubliceerd na betaling van een fee door de auteur, de VU of de onderzoeksfinancier.

100% Open Access
De stijging van het aandeel Open Access van publicaties uit eerdere jaargangen – met gemiddeld 9,75%-punt! – is te danken aan het VU Open Access-beleid, waarmee de VU zoveel mogelijk bestaande én nieuwe publicaties open toegankelijk beoogt te maken. Na 6 maanden publicatie achter een betaalmuur maakt de UB publicaties alsnog open toegankelijk via het VU Research Portal, een methode die bekendstaat als de ‘groene route’. Kijk voor meer informatie over het Open Access-beleid van de VU en de gouden, diamanten en groene ‘routes’ op vu.nl/openaccess.

Nu de boeken nog…
Nu bijna alle artikelen open toegankelijk zijn geworden, waar liggen dan de grootste uitdagingen? Volgens Anne van den Maagdenberg, Open Access Librarian bij de UB van de VU, is er nog veel winst te behalen bij het open toegankelijk maken van boeken. Heeft ze nog tips voor onderzoekers die hun boek Open Access willen publiceren? “Mijn eerste advies: zoek een Diamond Open Access boekuitgever. Bij deze uitgevers hoef je namelijk niet te betalen om je werk open te maken. Zie bijvoorbeeld de uitgevers die wij met het VU Open Access Innovatiefonds hebben gesteund.”

Waarom open?
Het open toegankelijk maken van publicaties is een belangrijk onderdeel van de ambitie voor Open Science. De principes van Open Science zijn wereldwijd breed gedragen en komen ook tot uiting in open publiceren. Het Open Access beschikbaar maken van je wetenschappelijk werk heeft meerdere voordelen:

• Het zorgt voor gelijke toegang tot kennis voor iedereen.
  • Het verbreedt de zichtbaarheid en impact van je werk.
  • Het versnelt hergebruik van je werk, en bevordert zo innovatie.
  • Het vergroot transparantie en daarmee het vertrouwen in wetenschap.

Richting 100% Open Access

De invoering per 1 januari 2023 van een officieel VU Open Access-beleid maakte het mogelijk om met terugwerkende kracht publicaties uit eerdere jaargangen Open Access te maken. Hierdoor kwamen per jaar gemiddeld 9,75%-punt meer publicaties gratis beschikbaar.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl

Contactpersoon