Nieuwe episode van VU podcast ‘Climate Breakdown’ is nu live!

26 februari 2024
Het VU Kenniscentrum Klimaat lanceert een nieuwe aflevering van de podcast 'Climate Breakdown'. Universitair docent Mathieu Blondeel spreekt met hoogleraar Davide Iannuzzi en universitair docent Marthe Wens over klimaatactivisme en de beslissing van de VU om onderzoekssamenwerkingen met de fossiele-energiesector te verbreken.

Wetenschap en Activisme

Kunnen wetenschappers activisten zijn, of moeten ze neutraal blijven? En wat betekent 'neutraliteit' in het licht van een steeds groter wordende klimaatcrisis met wetenschappelijke feiten en cijfers te over? Houdt het argument van 'neutraliteit' dan überhaupt nog stand? Of, in de woorden van Albert Einstein: impliceert het voorrecht om te weten, een plicht om te handelen?

In deel I wordt Mathieu vergezeld door professor Davide Iannuzzi, Chief Impact Officer aan de VU Amsterdam. Hij heeft een grote rol gespeelt in de beslissing van de VU om haar banden met de fossiele-energiesector te heroverwegen. Deze inspanningen resulteerden in een baanbrekend besluit in 2023 om onderzoeksbanden met de industrie te verbreken. Luister deze nieuwste episode nu!

In deel II praat Mathieu met Marthe Wens. Als lid van Scientists Rebellion en universitair docent waterveiligheid aan het Instituut voor Milieustudies van de VU Amsterdam, stelt ze vast dat haar onderzoek en activisme onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Over de podcast

In elke aflevering van 'Climate Breakdown' gaat Mathieu in gesprek met toonaangevende wetenschappers van binnen en buiten de VU, die klimaatverandering vanuit verschillende perspectieven benaderen en onderzoeken. Van COP28 in Dubai tot de juridische procedures in Den Haag, ‘Climate Breakdown’ belicht de uiteenlopende prestaties en ervaringen van de wetenschappers, activisten en professionals uit de praktijk om de klimaatcrisis te kunnen begrijpen.

'Climate Breakdown' is beschikbaar op Spotify en wordt geproduceerd door Podcasteel. Abonneer je en beluister de podcast nu!

De afleveringen

1. 'Staat de wereld in brand? Hoe het gaat met ons klimaat' met VU-hoogleraar klimaatverandering en Adaptatie, Bart van den Hurk. - Nu te beluisteren
  2. 'Leugens, advocaten en juridische procedures' met VU-universitair docent klimaatrecht, Clemens Kaupa, en Sjoukje van Oosterhout. – Nu te beluisteren
  3. 'Voorbij de klimaatcrisis' (deel 1) met VU-universitair docenten Kristiaan Kok – Nu te beluisteren
  4. 'Voorbij de klimaatcrisis' (deel 2) met Ina Lehmann, en universitair Hoofddocent Marije Schaafsma. – Nu te beluisteren
  5. 'Wetenschap en activisme' (deel 1) met VU-hoogleraar natuurkunde, Davide Iannuzzi – Nu te beluisteren
  6. 'Wetenschap en activisme' (deel 2) met universitair docent Marthe Wens - Beschikbaar op 29 februari
  7. 'Een wereld te winnen? over mondiale klimaatpolitiek' met VU-hoogleraar transnationaal milieubestuur en beleid, Philipp Pattberg. - Beschikbaar op 14 maart

VU Kenniscentrum Klimaat

Deze podcast wordt aangeboden door het VU Kenniscentrum Klimaat. Het kenniscentrum heeft als doel om waardevolle inzichten te bieden in de uitdagingen en oplossingen van de klimaatcrisis. Het Kenniscentrum Klimaat presenteert wetenschappers uit verschillende onderzoeksdomeinen om inzicht te geven in het nieuwste klimaatonderzoek en om kennis toegankelijk te maken voor journalisten, beleidsmakers en toekomstige partners. Door kennis samen te brengen, streeft het centrum naar meer samenwerking om klimaatactie te versnellen.

Voor meer informatie, vragen of om in contact te komen, neem contact op met Mathieu Blondeel via m.c.blondeel@vu.nl of bezoek de website van het Kenniscentrum Klimaat.

Meer weten?

Neem contact op met onze coordinator Neele van den Bongardt