Neprupsen bieden inzicht in warme stad

17 april 2024
Steden zijn vaak warmer dan de landelijke omgeving. De Vrije Universiteit Amsterdam gaat onderzoeken welk effect dit heeft op het gedrag van vogels en insecten. Het komende jaar houden onderzoekers veertig bomen in de stad in de gaten. “Met de resultaten willen we het ecologisch evenwicht herstellen.”

De warmte in steden wordt veroorzaakt door de vele ondoordringbare oppervlakten, zoals gebouwen, stoepen en parkeerplaatsen. Deze oppervlakten houden warmte vast.  Het lokale, warmere microklimaat in steden is een ideaal laboratorium om het gedrag van diersoorten te bestuderen als het klimaat opwarmt. Het effect van klimaatverandering kan deels worden gecompenseerd door zogeheten ‘groene’ en ‘blauwe’ infrastructuur: begroeiing en water.

Interactie tussen dieren
Milieugeograaf Juan Antonio Hernández-Agüero (Instituut voor Milieuvraagstukken) gaat onderzoeken hoe het stedelijke microklimaat de interactie tussen diersoorten beïnvloedt. Dit doet hij samen met Bas Krijnen en Velin Velichkov, masterstudenten Environment and Research Management. Het project wordt ondersteund door een Dobberke Beurs en het Fonds Ecologie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Kunstmatige rupsen
De onderzoekers bevestigen kunstmatige rupsen op veertig bomen, met name in Diemen en Amsterdam-Zuid. Ze stellen vast in welke mate de rupsen worden aangevallen door vogels. Ook maken ze scans van de bladeren in de bomen, zodat ze weten hoeveel insecten ervan eten. Deze informatie linken ze aan de biodiversiteit van het gebied waarin de boom staat, de groene en blauwe infrastructuur, en andere factoren zoals bevolkingsdichtheid en nachtelijke lichtvervuiling.

Natuurlijke ongediertebestrijding
Met de resultaten van het project kunnen de onderzoekers ook voorspellen waar plagen zoals de eikenprocessierups veel impact hebben op de vegetatie, en op welke plekken de eikenprocessierups kan worden bestreden met natuurlijke middelen. Dit kan bijvoorbeeld door koolmeesnesten te plaatsen in bomen waar de eikenprocessierups veel bladeren eet.

Hernández-Agüero: “We willen het ecologisch evenwicht herstellen met oplossingen die op de natuur zijn gebaseerd. Amsterdam is een ideale locatie om onze hypotheses te testen, vanwege de uitgebreide fietsverbindingen, hoge bevolkingsdichtheid en de grote hoeveelheid blauwe (kanalen) en groene (parken) infrastructuur.” Hernández-Agüero, Krijnen en Velichkov gaan het komende jaar iedere maand de bomen bezoeken.

Neem contact op met Persvoorlichting VU