Carolien van Bergen reflecteert op die gedachte, die is terug te voeren op van Augustinus’ commentaar op de beroemde opening van het Johannesevangelie (“In den beginne was het Woord…”). "Toen ik hierover las, besefte ik dat dit ook vergelijkbaar is met wat er in ieder leslokaal gebeurt. Wanneer een docent zijn kennis deelt, is er sprake van een bijzondere vermenigvulding van kennis. De docent geeft kennis, behoudt die kennis en tegelijkertijd is de kennis opeens ook gedeeld met de ontvangers.”
“Als ik een college bijwoon, raak ik altijd weer getroffen door de sfeer van een groep mensen die samen aandachtig luistert naar iemand die enthousiast zijn of haar kennis deelt. Het heeft iets magisch om daarbij te zitten. Misschien dat docenten daarom zo graag hun kennis delen. En dat het daardoor zo prettig is om samen colleges te volgen.”
“De gewaarwording van het samen in de collegezaal zitten en de kennis ontvangen die de docent deelt, laat zich niet goed omschrijven. Maar het is anders dan kennis opdoen door een boek te lezen of een documentaire te bekijken. Juist die bijzondere setting van een groep mensen die zich op één plek bevindt om daar samen kennis op te doen, biedt iets extra’s. Is dat het geheim van de klassikale colleges? Dat we getuige zijn van een wonderbaarlijk fenomeen van delen en tegelijkertijd vermenigvuldigen van kennis tijdens die college-uren. Het resultaat is een gedeeld - hoewel niet noodzakelijk bewust ervaren - gevoel van verbinding met anderen. Die ervaring gun ik iedereen.”