Grunbergs favorieten

8 oktober 2024
Wie vormen de inspiratiebronnen van Arnon Grunberg? In een unieke workshop, exclusief voor HOVO Amsterdam, neemt hij u mee naar zijn favorieten.

Arnon Grunberg debuteerde op 23-jarige leeftijd bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar met Blauwe maandagen. Sindsdien schreef hij zestien romans, waaronder De Asielzoeker, Tirza en Huid en Haar. Daarnaast verschenen er columns, essays, korte verhalen en reportages van zijn hand in nationale en internationale media. Zijn werk verscheen in dertig talen. In 2022 kreeg Grunberg de P.C. Hooftprijs toegekend voor zijn verhalend proza.

Wie vormen zijn inspiratiebronnen? Arnon Grunberg vertelt het u zelf. In een unieke workshop, exclusief voor HOVO Amsterdam, neemt hij u mee naar zijn favorieten. Voor lezers, schrijvers en iedereen die nieuwsgierig is naar verdieping.

“Om te schrijven heb je in de eerste plaats stijl nodig. En om te weten wat stijl is zou men de verhalen en miniaturen van de Russische schrijver Isaak Babel (1894 – 1941) moeten lezen. Natuurlijk kan men ook bij andere schrijvers terecht om iets te weten te komen over stijl, maar bijna nergens wordt het zo duidelijk als in het werk van Babel dat het uiteindelijk uitsluitend en alleen om zinnen gaat. Dat een verhaal of roman niets anders is dan een verzameling zinnen.”

Babel is een van Grunbergs favorieten. Vanaf 7 november geeft Arnon Grunberg vier hoor- en werkcolleges exclusief voor HOVO. Hij gaat in op de zes schrijvers die hij in de essaybundel Waarheidsliefde en Biefstuk bespreekt: J.M. Coetzee, Isaak Babel, Elfriede Jelinek, Giorgio Bassani, Natalia Ginzburg en Frans Kellendonk. Deze zes zijn essentieel voor zijn schrijverschap.

De workshop is in de vorm van hoor- en werkcolleges. De werkcolleges zullen bestaan uit dialoog en discussie, met Arnon Grunberg en met elkaar. De grondslag voor de discussie zijn de korte teksten die de cursisten over de gelezen boeken hebben geschreven. De eindopdracht zal iets langer zijn en Arnon Grunberg zal op die opdracht schriftelijk reageren.

Meer informatie:

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas