Elsje van Bergen onderscheiden met carrièreprijs in de wetenschap van het lezen

18 juli 2024
De Society for the Scientific Study of Reading heeft de Carol Connor Mid-Career Award 2024 toegekend aan biologisch psycholoog Elsje van Bergen. Van Bergen is universitair hoofddocent biologische psychologie en onderwijsgenetica aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De prijs werd in juli uitgereikt tijdens de jaarlijkse conferentie van de vereniging in Kopenhagen.

Het onderzoek van Van Bergen richt zich op de complexe wisselwerking tussen genetische aanleg en omgevingservaringen bij het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden en ontwikkelingsstoornissen, waaronder dyslexie, dyscalculie en ADHD. Haar interdisciplinaire aanpak integreert theorieën en methoden uit de psychologie, pedagogiek en genetica om de oorzaken en gevolgen van verschillen tussen kinderen in leren te ontrafelen. Ze is vooral geïnteresseerd in intergenerationele overdracht.

Gedurende haar carrière heeft Van Bergen vele belangrijke beurzen ontvangen, waaronder een Rubicon, VENI en VIDI van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), evenals een ERC Starting Grant van de European Research Council. Deze prestaties benadrukken haar belangrijke bijdragen aan de wetenschappelijke gemeenschap en haar potentieel voor blijvend impactvol onderzoek.

De Carol Connor Mid-Career Award erkent Van Bergen's uitzonderlijke vermogen om in haar onderzoek traditionele disciplinaire grenzen te overschrijden. Deze onderscheiding erkent haar uitstekende bijdragen aan het leesonderzoek, waaronder haar toewijding aan het stimuleren van jonge wetenschappers, naast haar baanbrekende wetenschappelijke werk.

Deze internationale prijs benadrukt het innovatieve onderzoek dat wordt uitgevoerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op de afdeling Biologische Psychologie, waar het Nederlands Tweelingen Register en de research master Genes in Behaviour and Health zijn ondergebracht.

Foto: Bram Belloni