VU-psycholoog Elsje van Bergen ontvangt Vidi-beurs

29 juni 2023
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft VU-psycholoog Elsje van Bergen een Vidi-financiering toegekend waamee zij onderwijsleerproblemen gaat onderzoeken.

Elsje van Bergen, Universitair Hoofddocent Biologische Psychologie en verbonden aan het Nederlands Tweelingen Register, ontvangt een Vidi voor onderzoek naar de vraag waarom onderwijsleerproblemen vaak in families voorkomen. Kinderen van ouders met bijvoorbeeld dyslexie (leesproblemen) of dyscalculie (rekenproblemen) hebben een groter risico om zelf ook dyslexie of dyscalculie te ontwikkelen.

In haar onderzoek gaat Van Bergen in grote datasets kijken naar de effecten van de thuisomgeving, zoals voorlezen, rekengesprekjes, vaardigheden van de ouders, en het aanbieden van een serious game waarmee kinderen bijvoorbeeld de tafels kunnen oefenen. Belangrijk daarbij is dat van Bergen ook rekening houdt met de genetische aanleg die ouders aan kinderen doorgeven. Dat is mogelijk door onderzoek met tweelingfamilies en door onderzoek met gemeten DNA.

De reviewers vinden het een prachtige combinatie van originele, innovatieve en complexe designs om dit zeer belangrijke probleem te onderzoeken. Ze beschrijven Van Bergen als zeer succesvol in verschillende vakgebieden. De reviewers prijzen in haar werk de combinatie tussen fundamentele gedragsgenetica en toegepast onderwijsonderzoek.

Talentprogramma
De Vidi is gericht op excellente wetenschappers met een opvallend en origineel talent en een grote fascinatie voor uitdagend en origineel onderzoek. De NWO heeft landelijk 97 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. De Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen het Talentprogramma ligt de focus op vernieuwend en nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, en de verwachte wetenschappelijke en maatschappelijke impact.

Foto Elsje van Bergen: Yvonne Compier