Doen mijn studenten mee of niet?

18 juni 2024
Je staat voor een volle collegezaal en ziet een student naar buiten staren en wegdromen. Je denkt: “Deze student is afgeleid en niet geïnteresseerd in wat ik te vertellen heb.” Maar wat als dit staren eigenlijk een teken is van diepe overpeinzing over de lesstof?

Jan Willem Grijpma, promovendus en docentopleider, zegt dat wat wij vaak zien als desinteresse, juist diepe betrokkenheid kan betekenen. In zijn promotieonderzoek naar activerend onderwijs toont hij aan dat studentenbetrokkenheid subtiele signalen kan hebben die soms volledig verkeerd worden geïnterpreteerd.

Grijpma vertelt graag over de vaardigheden en praktische tips die docenten nodig hebben om studentenbetrokkenheid te herkennen én te stimuleren. Lees het volledige interview met Jan Willem Grijpma.