Wat is uw vakgebied en welk aspect ervan spreekt u het meest aan?
Ik werk binnen de architectuurgeschiedenis, met een specialisatie in moderne architectuur, met de focus op alles vanaf de begin twintigste eeuw. Wat ik zo boeiend vind aan architectuur is de enorme impact die het heeft op het leven van mensen. Het gaat niet alleen om hoe een gebouw eruitziet, maar ook om de manier waarop het onze sociale interacties en gevoelens van veiligheid kan beïnvloeden. Een goed ontworpen kantoor kan ervoor zorgen dat je met plezier naar je werk gaat, terwijl een slecht ontworpen wijk juist voor onveiligheid kan zorgen. Daarom ben ik meer geïnteresseerd in moderne architectuur; deze legt meer nadruk op sociale aspecten in plaats van alleen esthetiek.
Hoe deelt u uw passie voor architectuur met uw cursisten?
Ik probeer de verschillende facetten van een gebouw te belichten. Niet alleen een historisch verhaal, maar ik ga verder en leg uit waarom een gebouw juist op sociaal en economisch vlak interessant kan zijn. Ik heb vaak het geluk dat ik onderwerpen kan behandelen die me na aan het hart liggen, wat het makkelijker maakt om mijn enthousiasme over te brengen op de cursisten. Die komen vaak met goede en verrassende vragen, wat de lessen interactief en levendig maakt.
Kunt u een voorbeeld geven van een onderwerp dat uw cursisten verraste?
Een specifiek onderwerp noemen is lastig, maar tijdens een van mijn cursussen over treinstations en vliegvelden merkten cursisten hoe verrassend complex die bouwwerken zijn. Ze hadden er nooit bij stilgestaan hoeveel er komt kijken bij het ontwerp van zo'n gebouw. Ook merkte ik dat tijdens een serie over architectuurstromingen, de stijl ‘brutalisme’, die vaak als lelijk en grauw wordt gezien, achteraf voor velen het meest verrassend en interessant bleek te zijn.
Wat vindt u het leukste aan het lesgeven aan volwassenen?
Volwassenen hebben geduld en tonen interesse. Ze komen vaak met kritische feedback of vragen die mij zelf aan het denken zetten. Ook als ik hoorcolleges geef, is er altijd ruimte voor discussie, en dat houdt mij scherp. Die kritische noot zorgt ervoor dat ik zelf ook steeds verder de diepte in moet gaan.
Heeft u een moment tijdens een cursus dat u altijd is bijgebleven?
Er is niet één specifiek moment, maar wat ik erg waardeer is wanneer cursisten na afloop van een les naar me toekomen en zeggen: ‘Ik dacht dat dit onderwerp saai zou zijn, maar het bleek juist ontzettend boeiend!’ Het is geweldig om te horen dat mensen hun vooroordelen loslaten en ontdekken hoe interessant een onderwerp kan zijn.
Welke rol ziet u voor volwasseneneducatie in de huidige samenleving?
Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen zich blijven ontwikkelen, vooral in een samenleving die voortdurend verandert. Cursussen helpen niet alleen om nieuwe kennis op te doen, maar ook om op een andere manier naar de wereld te kijken. Het kan bijdragen aan een breder begrip van de samenleving en de culturele verschillen daarin. Door te blijven leren en je standpunten te blijven heroverwegen, blijf je open-minded.
U gaat binnenkort een nieuwe leergang geven voor HOVO Amsterdam. Kunt u daar iets over vertellen?
Ja, de nieuwe leergang heet ‘Kopstukken van de architectuur’. Het idee is om ons te richten op individuele architecten en architectenbureaus. In eerdere cursussen behandelde ik vooral stromingen, maar nu zoomen we in op de architecten zelf. We gaan diep in op hun werk en plaatsen dat in een bredere context van geschiedenis, politiek en economie. Zo kunnen cursisten niet alleen de gebouwen beter begrijpen, maar ook de verhalen en anekdotes erachter. Het gaat echt om het dieper induiken in de materie, en dat spreekt cursisten vaak erg aan.
Ik ga in het voorjaar ook een cursus geven over de Amsterdamse architectuurgeschiedenis. Ik denk dat het erg leuk is om in Amsterdam echt de diepte in te gaan en de architectuur van de stad goed onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld wanneer je door de Zuidas loopt, komt er veel meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Het lijkt me interessant om dat eens goed uit te diepen, zodat cursisten niet alleen de bekende feiten kennen, maar het hele plaatje kunnen begrijpen.
U leert anderen veel, maar is er iets wat u zelf nog graag wilt leren?
Ja, Spaans! Ik ben namelijk al jaren gefascineerd door Spaanse moderne architectuur. Ik reis vaak naar Spanje voor architectuurreizen, en ik zou graag beter Spaans willen spreken om nog meer te kunnen ontdekken. Daarnaast zou ik graag filosofie willen studeren, maar daar heb ik wel wat meer tijd voor nodig!
Wilt u meer weten over de cursussen van Suzanne Roelofs?
- Cursus Architectuurgeschiedenis van Amsterdam vanaf de 20e eeuw
startdatum 17 januari - Leergang Kopstukken van de architectuur I – De grote vernieuwers begin 20e eeuw
startdatum: 21 januari