Maar wat doet deze taskforce nu precies? Hoe ziet het er precies uit en welke stappen hebben ze al gezet?
Een netwerk van diverse disciplines
De samenstelling van deze taskforce is als het ware een puzzel, waarin experts uit diverse disciplines samenkomen en elkaars specialiteiten benutten: van het bèta-domein tot filosofie, en van rechten tot onderwijswetenschappen. Een heterogene groep, niet alleen in vakgebieden, maar ook in leeftijden, die binnen de taskforce tot uiting komt in een interessante samenwerking. In hun rol als adviseurs aan de rectoren streven de leden van de taskforce gezamenlijk naar een gecoördineerde aanpak binnen het universitair onderwijslandschap op het gebied van AI en beleidsvorming.
Elk lid benadert vraagstukken vanuit diens unieke perspectief. Dr. Marjolein Lanzing bijvoorbeeld, gespecialiseerd in techniekfilosofie, richt zich niet alleen op de praktische aspecten van AI, maar belicht ook de menselijke dimensie van kunstmatige intelligentie. Dr. Ilja Cornelisz benadert de vraagstukken vanuit zijn vakgebied in onderwijswetenschappen. In de taskforce opereert prof. dr. Felienne Hermans als hoogleraar Vakdidactiek van de informatica op het snijvlak van techniek en onderwijs: hoe studenten bijvoorbeeld over AI en de digitale wereld kunnen leren.
Actie gerichte werkgroepen
Binnen de taskforce zijn er ook twee werkgroepen actief: de VU-werkgroep en UVA-werkgroep. Elk met een eigen focus en samenstelling ondersteunen ze de taskforce. Onder leiding van Luuk Terbeek (onderwijsadviseur AI & Blended learning) als verbindende factor, wisselen beide universitaire werkgroepen de huidige uitdagingen en best practices met elkaar uit. Onderwijsexperts van het Centre for Teaching and Learning, experts uit de Universiteitsbibliotheek en IT-specialisten maken deel uit van deze actie gerichte en praktischere werkgroepen, waarbij ze allen bijdragen aan het gezamenlijke doel: het ondersteunen van docenten bij AI-vraagstukken in hun onderwijs en het in praktijk brengen van adviezen van de taskforce.
“De sterke behoefte en ambitie voor een AI-taskforce en helder beleid, waarbij continue dialoog centraal staat, zorgde ervoor dat het idee positief werd ontvangen en al snel vorm kreeg. Nu worden er op regelmatige basis ontmoetingsmomenten georganiseerd tussen de leden van de UvA en VU om ervaringen en uitdagingen te bespreken.” - Alice Schaap, contactpersoon voor de VU-UvA taskforce en VU-werkgroep
Transparant naar de buitenwereld
Het uitgangspunt is dat de VU en de UvA helder beleid en standpunten communiceren ten aanzien van generatieve AI in het onderwijs, zowel intern als extern. Het beleid en de standpunten bewegen mee met de ontwikkelingen en worden regelmatig en tijdig gecommuniceerd en gepubliceerd, op een plek die vindbaar is voor iedereen betrokken bij het onderwijs (en onderzoek) van de instellingen, maar ook daarbuiten.
Deze informatie, inclusief beleidsstandpunten, adviezen, transparantieprincipes en relevante updates over beleidsontwikkelingen die zijn afgestemd op de dynamiek van AI-technologie, komt beschikbaar op de websites van beide instellingen. Klik hier voor meer informatie.