VU Amsterdam wederom duurzaamste universiteit van Nederland

26 mei 2023
Op vrijdag 26 mei werd de SustainaBul uitgereikt waarin de hoger onderwijsinstellingen in Nederland op duurzaamheid worden beoordeeld. Vrije Universiteit Amsterdam is dit jaar de meest duurzame universiteit en staat op de tweede plek op de volledige ranking.

Op de eerste plek staat Hogeschool Van Hall Larenstein en op de derde plek Universiteit van Amsterdam. Dit is het vierde jaar op rij dat de VU in de top 3 universiteiten staat. In 2020 stond de VU op nummer twee, in 2021 op de derde plaats en in 2022 op nummer twee van de volledige ranking.

SustainaBul
De SustainaBul is de jaarlijkse door Studenten voor Morgen georganiseerde ranglijst tussen de Nederlandse Hoger Onderwijsinstellingen. Hierbij worden deelnemende onderwijsinstellingen beoordeeld met behulp van een vragenlijst verdeeld in de thema’s duurzaamheid in het onderzoek, onderwijs, de bedrijfsvoering en best practices. Dit jaar werd voor het eerst met een nieuwe scorematrix gewerkt. VU scoorde het volledige aantal punten op onderzoek en best practices.

#1e Plaats Best practice VU Amsterdam
Naast de vragenlijst, sturen onderwijsinstellingen ook best practices in. De CO₂-assistent, het ingezonden initiatief vanuit VU Amsterdam, werd verkozen als beste best practice van 2023. De CO₂-assistent is een studenteninitiatief dat pleit voor meer onderwijs over duurzaamheid en de klimaatcrisis in het curriculum binnen de geneeskunde-opleiding. Eerder dit jaar werd dit initiatief al geprijsd bij de uitreiking van de StudenTalentprijs VU. Het behalen van de eerste plaats bij de SustainaBul is een mooie waardering voor deze belangrijke beweging!

Duurzaamheid op de VU
Met de hoge ranking laat de VU weer zien dat duurzaamheid echt een van de speerpunten is. Dit is alleen mogelijk omdat we duurzaamheid als VU-gemeenschap oppakken en verder opbouwen. Met de oprichting van het Sustainability Office VU wil de VU nog meer aandacht en focus geven aan het verduurzamen van onze universiteit. Daarnaast zijn er vele andere duurzaamheidsinitiatieven op de VU. Zo verbindt het Amsterdam Sustainability Institute wetenschappers uit heel de VU, de Sustainability Leadership Hub helpt docenten in het integreren van duurzaamheid in onderwijs en de Green Office VU is het duurzaamheidsplatform voor en door studenten.

Duurzaam doe je samen
Samenwerking en impactgedrevenheid maakt dat we de ambities van het speerpunt duurzaam waarmaken. Om de duurzaamheidsstrategie uit te voeren en duurzaamheid in de organisatie te verankeren is begin dit jaar het Sustainability Office VU opgericht. Het Sustainability Team zorgt voor het accelereren van duurzaamheidsprojecten en -initiatieven over de gehele breedte van de universiteit. Het Sustainability Office VU werkt aan het verduurzamen van onderwijs, onderzoek, valorisatie, bedrijfsvoering en aan het activeren van de community. Een duurzame toekomst van de universiteit creëren we samen. Dus heb jij een goed idee? Of wil je zelf een bijdrage doen aan een duurzamere universiteit? Neem dan contact op met sustainability@vu.nl of ga het gesprek aan met de sustainability community.