Bericht naar aanleiding van de situatie in Oekraïne

25 februari 2022
Wij zijn geschokt door de Russische inval in Oekraïne. Als universiteit maken wij ons grote zorgen over de dramatische situatie en ontwikkelingen in Oekraïne en over de gevolgen die dit heeft voor de inwoners, de universiteiten en de academische gemeenschap in Oekraïne.

We leven erg mee met onze getroffen studenten, medewerkers en relaties en hun families. Gezien de huidige situatie en ontwikkelingen doen we wat we kunnen om hen die hier direct of indirect door worden geraakt te ondersteunen.

We staan in contact met onze Oekraïense studenten en medewerkers. We zoeken naar mogelijkheden voor verdere hulp en ondersteuning aan zowel onze Oekraïense als onze Russische studenten in het geval van financiële of andere nood.

Ook is er contact geweest met onze partneruniversiteit in Oekraïne, de V.N. Karazin Kharkiv National University in Charkov. De universiteit ligt in bedreigd gebied in het oosten van het land. Veel medewerkers daar proberen een goed heenkomen te vinden. We kijken welke mogelijkheden er zijn om deze academici in Oekraïne hulp te bieden.

Al onze Oekraïense en Russische studenten en medewerkers kunnen met hulpvragen of zorgen altijd contact met ons opnemen via ons International Office, waar collega’s voor hen klaar staan.