Rechtenstudenten tonen misleidende reclame Shell aan

27 augustus 2021
Shell-reclames met de claim 'CO2-neutraal' zijn misleidend, zo oordeelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van de klacht die negen rechtenstudenten indienden.

Negen rechtenstudenten van de master International Business Law, Climate Change and Corporations deden in de VU Climate and Sustainability Law Clinic onderzoek naar de reclames van Shell met de 'CO2-neutraal' claim. Uit het onderzoek bleek dat de reclames misleidend zijn. De negen rechtenstudenten dienden daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De studenten, die gesteund werden door Reclame Fossielvrij en Greenpeace, maakte bewaar tegen de reclames waarin Shell zijn klanten belooft om voor 1 cent extra per liter de CO2 uitstoot van hun tankbeurt volledig te compenseren met bosbehoud en boomaanplant.

De Reclame Code Commissie gaat mee in het betoog van de studenten dat de compensatiemaatregelen van Shell de milieuschade van CO2 nooit teniet doen. De schade van CO2 aan het klimaat staat immers vast, terwijl de olie- en gasmultinational nooit kan garanderen hoeveel en hoe lang bosbehoud en geplante bomen CO2 uit de lucht vasthouden. De Reclame Code Commissie laat daarbij zwaar meewegen dat Shell een absolute milieuclaim maakt zonder dat het die claim kan onderbouwen met verifieerbare en onafhankelijke bronnen. “Bedrijven kunnen claims over CO2-compensatie wetenschappelijk niet hard maken”, aldus Clemens Kaupa, universitair docent klimaatrecht aan de Vrije Universiteit en leider van de Law Clinic. “In het licht van deze uitspraak zal het moeilijk, zo niet onmogelijk, worden om dergelijke claims te blijven promoten.”

De Reclame Code Commissie bepaalde daarom dat Shell met de reclames met de term 'CO2-neutraal' moet stoppen. De rechtenstudenten die de klacht indienden afgelopen april, reageren verheugd. "Wij zijn enorm blij met deze uitspraak. Het bevestigt hoe misleidend claims over CO2-neutraliteit vaak zijn, terwijl die tegenwoordig te pas en te onpas rondgestrooid worden”, zegt Xander de Vries namens de studenten.