Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kwaliteit en kwaliteitszorg toetsen

Laatst gewijzigd op 20 november 2024
Toetsen heeft tot doel na te gaan of de studenten aan de doelstellingen van een bepaalde cursus voldoen. Een valide en betrouwbare toetsing is van groot belang voor studenten, docenten en opleidingen.

In september 2010 is er een wetswijziging geweest (Wet Versterking Besturing) die onder andere regelt dat toetsen en beoordelen als onderwerp in de accreditatie meer gewicht krijgt en die de rol van de Examencommissies bij het bewaken en controleren van de kwaliteit van de toetsing versterkt.

Voor het vaststellen en verbeteren van de toetskwaliteit binnen de VU biedt de afdeling Onderwijsbeleid, Kwaliteitszorg en Procesregie (OKP) de volgende diensten:

Waar kan OKP je bij helpen

  • Begeleiding constructie meerkeuzevragen

    De afdeling OKP biedt begeleiding bij het maken van gesloten toetsvragen (bijvoorbeeld aan kleine groepjes docenten). In de praktijk blijkt het niet eenvoudig om goede, valide vragen te stellen. Enkele veel gemaakte fouten bij het opstellen van meerkeuzevragen zijn:

    1. Vragen die niet aansluiten bij de kern van de stof, maar een detail betreffen. Toetsing zou echter altijd moeten aansluiten bij de leerdoelen.
    2. Vragen waarbij meerdere aspecten in één vraag zitten (bijvoorbeeld met de alternatieven: A) 1 is juist, 2 is onjuist, B) 1 is onjuist, 2 is juist, C) 1 is juist, 2 is juist, D) 1 is onjuist, 2 in onjuist). Feitelijk zijn er dan meerdere antwoorden deels goed, terwijl er maar bij één antwoord punten worden toegekend. Dit type vragen kan men beter vermijden door bijvoorbeeld over elk aspect een afzonderlijke vraag op te nemen in de toets.
    3. Vragen waarbij er vier alternatieven zijn, maar waarbij sowieso één alternatief geen goede afleider is. Het is niet eenvoudig om goede afleiders te formuleren en bovendien is het niet noodzakelijk dat alle vragen hetzelfde aantal alternatieven hebben.  

    Docenten kunnen een concepttoets bij de afdeling OKP aanleveren en vervolgens kan er in een bijeenkomst met de docenten feedback worden gegeven op de conceptvragen.

  • Verwerking en analyse meerkeuzetoetsen

    Bij de Tentamenservice van de afdeling OKP bestaat de mogelijkheid meerkeuzetoetsen automatisch te laten verwerken. Bij de uitslag van de toets wordt altijd een itemanalyse (en interpretatie hiervan) bijgeleverd. De itemanalyse van een toets geeft informatie over de kwaliteit van het tentamen in het algemeen (moeilijkheidsgraad en betrouwbaarheid) en over die van de vragen in het bijzonder. De informatie die door de Tentamenservice geleverd wordt, geeft de docent en eventueel een Examencommissie inzicht in de kwaliteit van de toets en geeft hierbij handvatten voor het verbeteren van toetsen. Zo kan deze analyse een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteitszorg omtrent toetsing.

    Het kan hierbij gaan om meerkeuzetoetsen met vragen met twee, drie, vier, vijf of zes antwoordmogelijkheden (alternatieven).

    Daarnaast is het mogelijk de toets af te nemen in maximaal zes verschillende volgordeversies (waarbij de vragen in een andere volgorde staan om afkijken tegen te gaan).
    Na verwerking krijgt de docent via e-mail de volgende gegevens:

    • per student op naam en studentnummer de ´ruwe´ score (het aantal goed beantwoorde vragen) en het daaraan verbonden cijfer (naar keuze op hele punten, halve punten of decimalen);
    • het percentage gezakte studenten (cijfer lager dan 6.0 èn cijfer lager dan 5½). Daarvoor moet een zogenaamde cesuurscore worden opgegeven, dat wil zeggen de ruwe score die naar het oordeel van de docent overeen zou moeten komen met het cijfer 6.0;
    • de verdeling van de ruwe scores en de cijferverdeling over alle deelnemende studenten;
    • de item- analyse met daarbij: a. per vraag en per alternatief het percentage studenten dat het desbetreffende alternatief heeft gekozen (a-waarden); b. per vraag het percentage studenten dat de vraag goed heeft beantwoord (p-waarden) en de discriminatiewaarden (item-restcorrelaties of Rir-waarden): indicatie van de mate waarin een vraag onderscheid maakt tussen studenten met en studenten zonder kennis van de stof; c. de betrouwbaarheid van het tentamen (KR-20) en de moeilijkheidsgraad (gemiddelde P-waarde).
    • een korte toelichting van de psychometrische begrippen in het algemeen en de interpretatie ervan voor de betreffende toets.     

    Voor een voorbeeld van een begeleidende brief bij de item-analyse zie: Voorbeeldbrief Tentamenanalyse
       
    Naar aanleiding van de uitslag en de uitkomsten van de item-analyse is het mogelijk de toets opnieuw te laten verwerken (in beginsel maximaal één keer), bijvoorbeeld met weglating van kennelijk ongeschikte vragen en/of het goedkeuren van meerdere alternatieven. De Tentamenservice verwerkt de toets in principe binnen vijf werkdagen, beginnend met de dag nà inlevering van het tentamen in de inleverbox. De inleverbox bevindt zich in het souterrain van het Hoofdgebouw, naast de trap, tegenover security desk KC-04.

  • Procedure meerkeuzetentamens

    Hieronder vindt u de beschrijving van de exacte procedure (met betrekking tot de aanlevering van de toets en het bijbehorende verwerkingsformulier).   

  • Analyse van toetsen met open vragen

    Naast het verwerken en analyseren van meerkeuzetoetsen, bestaat er bij de afdeling OKP ook de mogelijkheid om een analyse te maken van de kwaliteit van toetsen met open vragen. De informatie die geboden wordt, komt overeen met die van meerkeuzetentamens (de betrouwbaarheid van het tentamen, de moeilijkheidsgraad, de p-waarden en Rir-waarden). Om een dergelijke analyse te maken, zijn specifieke gegevens van de gemaakte toets nodig. Neem hiervoor contact op met de Tentamenservice VU.

  • Kosten

    Met de invoering van de Producten en Diensten Catalogus (PDC) wordt een deel van werkzaamheden van OKP in het Kosten Doorbelasting Model (KDM) opgenomen, waardoor de kosten hiervoor niet meer apart in rekening worden gebracht. Met betrekking tot tentamens gaat het om de volgende werkzaamheden:

    • Tentamenanalyse (mc-tentamens én open vraag toetsen): dataverwerking en rapportage. (Aanschaf papieren antwoordformulieren niet inbegrepen: verloopt via Repro)
    • Advies bij het opstellen van tentamens (capaciteit is beperkt, graag in overleg).

Contactblok

Contactpersonen

  • Linda Kooijman 
  • Irene van der Staaij 
  • Christoffel Reumer

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam