Model Onderwijs- en Examenregelingen (model-OER)

Laatst gewijzigd op 13 juli 2023
Elk jaar stelt het College van Bestuur de model-OER vast.

De model-OER van de Vrije Universiteit bestaat uit een deel A, een deel B1 en een deel B2. Deel A is het facultaire deel waarin de bepalingen zijn opgenomen die voor alle opleidingen binnen een faculteit gelden. In beide B-delen zijn opleidingsspecifieke bepalingen opgenomen, waarbij de volgende onderverdeling is gehanteerd:

• Deel B1: algemene bepalingen die alleen de opleiding betreffen
  • Deel B2: opleidingsinhoudelijk deel waaronder de opbouw van het curriculum

Hoewel de delen bij elkaar horen en tezamen de OER van een opleiding of groep van opleidingen vormen, kunnen deze afzonderlijk van elkaar worden gewijzigd. Het Faculteitsbestuur stelt uiteindelijk de hele OER (dus alle delen) voor de opleidingen van de faculteit vast.

De wijzigingen in de model-OER worden jaarlijks voorgelegd aan de Gezamenlijke Vergadering (GV) voor instemming.

De facultaire medezeggenschap ziet er als volgt uit.

• Op de artikelen in deel A en deel B1 heeft de FGV instemmingsrecht, de OLC heeft het adviesrecht.
  • Op deel B2 rust alleen medezeggenschap door de OLC; de FGV heeft hier geen betrokkenheid

Er is een model-OER voor de Bachelor en voor de Master; beide zijn beschikbaar in het Nederlands en het Engels (zie hiernaast).

Wil je meer weten over de model-OER?

Neem dan contact op met José van Dam (beleidsmedewerker Onderwijs, Student- en Onderwijszaken).