Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Comeniusbeurzen Vrije Universiteit Amsterdam

Laatst gewijzigd op 4 juni 2024
Het Comeniusprogramma stelt docenten in staat hun visie op onderwijs(innovatie) in de praktijk brengen. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen, wil de overheid nadrukkelijk een bijdrage leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers op hogescholen en universiteiten. Op deze pagina presenteren we de VU-docenten en -onderzoekers die een Comeniussubsidie hebben verworven.

2024 - Leadership Fellow

Global English en Internationaal Nederlands op de VU Campus (GEIN@VU)
Dr. Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen)

Dit project bevordert inclusief onderwijs aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) door middel van een taaldiversiteitsprogramma voor Nederlands en Engels. VU-studenten en medewerkers worden zich meer bewust van de verschillende soorten Nederlands en Engels die gesproken worden op de VU en beginnen elkaar beter te begrijpen en waarderen. De kern van het programma is de VU sMOOC (Social Massive Open and Online Course) "English Pronunciation in a Global World" die we gaan inzetten in het curriculaire en extra-curriculaire on-campus onderwijs en andere activiteiten op de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarbij ontwikkelen we ook een Nederlandse equivalent sMOOC “Internationaal Nederlands”.

2024 - Senior Fellows

Voor de culturele diverse student, een Professional Compagnion uit het toekomstig werkveld  
Dr. Y.T.A. Taminiau (Faculteit der Sociale Wetenschappen)

Het begeleidingsprogramma genaamd Professional Compagnion richt zich op een betere aansluiting tussen cultureel diverse studenten van de VU en het toekomstige werkveld. Via het programma worden studenten begeleid door werkende alumni op het gebied van studie gerelateerd advies en sociale- en soft skills. Het programma zorgt voor niet alleen een betere aansluiting tussen de studenten en het werkveld maar biedt ook een mogelijkheid om organisaties rondom de VU in aanraking te laten komen met getalenteerde diverse studenten al voordat zij zijn afgestudeerd. Dit programma zal zorgen voor een win-win situatie voor zowel de studenten als de organisaties uit het werkveld.

RECEPT: Rebuilding Education: Co-creatie en Empowerment voor Planetaire Transformatie
Dr. J.J. Tielbeek (Faculteit der Geneeskunde)

Het RECEPT-project herontwerpt bestaand onderwijs door samen met studenten nieuwe, toekomstbestendige curricula te co-creëren. Hiermee willen we studenten meer betrekken bij het vormgeven van onderwijs en hen voorzien van betekenisvolle leerervaringen, inclusief handelingsperspectieven voor de planetaire crisis. We innoveren 10 VU Bachelor vakken door middel van student-gedreven co-creatie en co-teaching, waarbij het curriculum elk jaar evolueert met nieuwe studentencohorten. Het resultaat is relevant, aansprekend onderwijs en een praktisch kookboek voor curriculum co-creatie.

2024 - Teaching Fellows

Thema: Onderwijsvormen van de toekomst​

Street Psychology: Ervaringsonderwijs voor Psychologiestudenten​ 
Dr. M.B.J. Toffolo (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen)

Het mentale welzijn van jongeren in Nederland staat onder druk. Ons nieuwe vak, Street Psychology (gebaseerd op het succesvolle onderwijsprogramma “Street Law”), kan hier uitkomst bieden. In dit vak voor de Bacheloropleiding Psychologie zullen studenten workshops geven over psychologie aan middelbare scholieren. Studenten zullen interactieve lesmethoden toepassen om psychologische problemen waar scholieren mee worstellen bespreekbaar te maken en aan te pakken. In dit ervaringsonderwijs ligt de nadruk op het leerproces van de studenten en ontwikkelen zij brede vaardigheden zoals samenwerken, creatief en oplossingsgericht denken, communiceren en presenteren. De Comeniusbeurs zal gebruikt worden om Street Psychology te ontwerpen, testen en evalueren.

Thema: Diversiteit en Inclusie

De docent-patiënt, rolmodel voor de bèta-student
Dr. E. van Deel  (AmsterdamUMC)

In ons onderwijsproject zijn biomedische professionals die persoonlijke ervaring hebben met medische aandoeningen rolmodellen. Door hun loopbaantrajecten te delen en hun eigen pathofysiologie uit te leggen, doorbreken zij vooroordelen en inspireren ze al onze studenten, zowel met als zonder medische aandoening.

Thema: Werken aan de uitdagingen van de toekomst

‘Building a Professional Identity’: Shaping Tomorrow's Communication Professionals through a Professional Learning Path
Dr. M.G.M. Jansen en drs. E. Schagen (Faculteit der Sociale Wetenschappen)

Studenten hebben behoefte aan een duidelijkere verbinding tussen hun opleiding en toekomstige carrières. Om studenten voor te bereiden op het veranderende vakgebied van communicatie, beoogd het project een leerpad voor professionele vaardigheden te ontwikkelen dat zich richt op vier kernrollen: de informatiespecialist, de verbindende schakel in organisaties, de campagnemanager en de communicatiewetenschapper in een multidisciplinair team. Dit initiatief integreert competenties uit het "SEEDS" profiel voor communicatieprofessionals en maakt gebruik van Entrustable Professional Activities (EPAs)  voor beoordeling. De aanpak combineert academische theorie met praktische vaardigheden, met als doel studenten in staat te stellen vol vertrouwen de arbeidsmarkt te betreden. Dit project zal niet alleen ten goede komen aan Communicatiewetenschap studenten, maar ook dienen als een pilot voor andere niet-toegepaste gedragswetenschappelijke programma's.

Historie toegekende Comeniusprojecten

  • 2023 - Teaching Fellows

    Elearning programma voor tandcariësdiagnostiek en cariësmanagements training voor studenten tandheelkunde: ELISA
    dr. M.D. Lagerweij (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam)

    Voor tandheelkunde-studenten is het moeilijk om beginnende gaatjes in de mond te zien en om in te schatten hoe groot het effect is van preventieve maatregelen zoals het geven van poetsinstructie. Het doel van dit project is om studenten dit leerproces versneld te laten doorlopen door via e-learning virtuele patiënten wekelijks terug te laten komen waarbij gesimuleerd wordt dat de patiënt maanden verder heeft geleefd. De student(e) moet met een soort game proberen de cariës met preventieve middelen de baas te worden. De docenten volgen de vorderingen van de studenten en geven feedback zodat de studenten bekwaam aan patiëntenbehandelingen starten.

    Emoties in en rondom de collegezaal
    dr. M. Weerdesteijn (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Wanneer studenten internationale misdrijven zoals genocide, misdrijven tegen de menselijkheid en oorlogsmisdrijven bestuderen, kunnen zij negatieve emoties ervaren. Hierdoor kan het welzijn van de studenten en het leerproces negatief worden beïnvloed. Om studenten hierbij beter te begeleiden wordt voor de International Crimes, Conflict and Criminology Master’s aan VU Amsterdam een extra-curriculair vak opgezet waarbij alumni die inmiddels in het vakgebied werken, komen vertellen over hun werk, de impact die het op hen heeft en hoe zij daar mee omgaan. Studenten trainen ter voorbereiding op deze colleges hun meta-cognitieve vaardigheden waardoor zij meer grip op hun emoties krijgen.

  • 2023 - Senior Fellow

    Interactieve vlogs voor klinisch onderwijs: de hele patientenreis in beeld van een breed scala aan ziektes
    dr. S. Van der Velde (Amsterdam UMC – locatie VUmc)

    Interactieve vlogs zijn onderwijsfilmpjes waarin je de dokter volgt in zijn dagelijkse werkzaamheden, zoals een coassistent dat doet tijdens zijn coschappen. Doordat ziekenhuizen steeds gespecialiseerder worden en niet meer alle zorg wordt aangeboden op elke plek, missen de dokters in opleiding steeds vaker ervaring met bepaalde ziektebeelden en processen. Door ze een breed aanbod van interactieve vlogs aan te bieden, kunnen ze zelf missende ziektebeelden of processen toch digitaal bestuderen op een manier die het dichtst bij de praktijk komt, namelijk met levendige filmpjes van echte dokters in hun werk met patiënten.

  • 2022 - Teaching Fellow

    Thema 3: Transdisciplinaire samenwerking

    Lost in the middle of formal and on-job training: How do young professionals proactively develop the skills of working with artificial intelligent applications
    dr. M.H. Rezazade Mehrizi (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Nog steeds maken miljoenen doctoren nog dagelijks beslissingen, zoals het herkennen van longknobbeltjes of borstkanker, gebaseerd op hun expertise en werkwijzen van tientallen jaren geleden. Ondanks dat recente technologische ontwikkelingen het mogelijk maken medische diensten te transformeren, blijft de manier waarop medische professionals worden opgeleid in het effectief en kritisch gebruiken van deze nieuwe technologieën achter hangen. Dit project creëert een leeromgeving waarin medische professionals hun vaardigheden met deze technologieën kunnen ontwikkelen zodat zij deze vervolgens veilig en effectief kunnen toepassen op patiënten.

  • 2022 - Senior Fellows

    Thema 4 Vrije thema – de gehele breedte van Houdbaar voor de toekomst

    Samen zorgen, samen leren: ouders van zorgintensieve kinderen in het gezondheidszorgonderwijs
    dr. A. de la Croix (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Geneeskundestudenten en andere toekomstige zorgprofessionals missen de patiënt in hun onderwijs. En dat terwijl studenten meer moeten leren over de patiëntenreis, complexe zorgnetwerken, en werkvelden buiten het ziekenhuis. In dit project worden ouders van zorgintensieve kinderen als onderwijspartners geïntroduceerd. Zij vormen door hun kennis en ervaring een rijke leerbron. Ouders krijgen een onderwijstraining en worden verzameld in een zogenaamde ‘ouderbank’. Zo kunnen ouders worden ingezet in meerdere vakken en opleidingen. Deze innovatie kenmerkt zich door samenwerking en interdisciplinariteit en vergroot het begrip van de patiëntenreis, de kennis van zorgnetwerken, de interesse in de gehandicaptenzorg, en het inlevingsvermogen van toekomstige zorgprofessionals. 

    The Impact Lab: Co-creating the Design and Implementation of Active Blended Learning
    dr. A.J. Porter (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Het is een enorme uitdaging om binnen het hoger onderwijs actieve ‘blended learning’ oplossingen op grote schaal uit te rollen zonder daarbij de behoeften van diverse stakeholders (docenten, studenten en ondersteunend personeel) uit het oog te verliezen. Impact Lab biedt structurele ondersteuning voor het ontwerpen en implementeren van actieve blended learning oplossingen samen met diverse stakeholders. Een uniek ‘uitdaging-gedreven co-creatie’ proces en een combinatie van een online collaboratief platform met face-to-face workshops zal zorgen voor kennisintegratie binnen een blended learning co-creatie community en inzichten bieden in de vereisten om pedagogische en institutionele voordelen van actieve blended learning te behalen. 

  • 2021 - Teaching Fellows

    Thema 1: De eerste honderd dagen van de student

    Building a Learning Path using Minecraft
    Dora Achourioti, RMA, MSc (Amsterdam University College (UvA & VU))

    In de meeste bacheloropleidingen zijn verplichte vaardighedencursussen een belangrijk onderdeel van eerstejaars curricula, dat geldt ook voor het Amsterdam University College met de cursus ‘Logic, Information, Argumentation’ (LIA); een inleiding tot logica, argumentatie en kritisch denken vanuit een interdisciplinaire benadering. LIA is een van de pilaren van het AUC Liberal Arts and Science-programma. Zoals uit studentenevaluaties door de jaren heen duidelijk geworden is, zorgt het simpele feit dat LIA een verplicht vak is dat onze studenten snel hun interesse verliezen en hun academische betrokkenheid en mogelijk hun motivatie voor de opleiding in het algemeen vermindert. In dit project willen we dit probleem aan pakken door beter aan te sluiten bij de intrinsieke motivatie van onze studenten.

    Een online studentenportfolio
    Sean Telg (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Dit projectvoorstel introduceert een platform voor een geïntegreerde, online studentenportfolio die actief is zowel voorafgaand aan als gedurende het eerste studiejaar. Het voornaamste doel is om de transitie van voortgezet naar wetenschappelijk onderwijs te faciliteren. Voorafgaand aan de studie biedt het platform modules aan met gerichte informatie en oefeningen om kwantitatieve vaardigheden te testen en te verbeteren. Gedurende de studie wordt dit voortgezet door middel van voorkennis-modules die de verbanden tussen vakken en de coherentie in het programma expliciet maken voor nieuwe studenten.


    Thema 2: Werken aan maatschappelijke vraagstukken

    Transdisciplinaire Global Health Challenge
    Nadine Blignaut-van Westrhenen, PhD (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Steeds meer opleidingen binnen de VU bieden studenten de kans om te werken aan maatschappelijke vraagstukken. Dit gebeurt echter nog op relatief kleine schaal en projecten zijn veelal monodisciplinair ingericht. Werken aan complexe maatschappelijke vraagstukken vereist integratie van inzichten uit verschillende disciplines. In dit projectvoorstel wordt een innovatieve ‘Transdisciplinaire Global Health Challenge’ beschreven. Om complexe gezondheidsuitdagingen effectief aan te pakken, moeten studenten disciplinaire grenzen overschrijden en  communiceren met gezondheidsprofessionals, patiënten en anderen om een diepgaand inzicht te krijgen in mondiale gezondheidsproblemen, en om samenhangende en strategische maatregelen te nemen om deze problemen op lokaal niveau aan te pakken.

    Thema 3: Succesvol afstuderen

    Team Future Science: Inspireren van masterstudenten in de biowetenschappen om bottom-up professionele verandering uit te lokken
    Ms Madison R. Carr (MSc), doctoral candidate (Vrije Universiteit Amsterdam)

    We hebben een verandering in de professionele cultuur van wetenschappers in de life sciences nodig. Het verbeteren van de reproduceerbaarheid van onderzoek heeft er baat bij dat jonge wetenschappers vaardig worden in het managen en delen van hun data en in het communiceren over hun onderzoek. Het is voor het merendeel van de wetenschappers nog steeds moeilijk om deze belangrijke taken goed uit te voeren. De volgende generatie onderzoekers beginnen hun carrière in een snel veranderende sector, waar publieke financiering niet alleen wetenschappelijke publicaties evalueert, maar waarin ook een bredere set aan bijdragen en maatschappelijke impact worden meegenomen. 

    Thema 4: Vrij thema – de gehele breedte van Houdbaar voor de toekomst 

    Tandartsen van de toekomst leren omgaan met medische calamiteiten door middel van serious gaming
    Denise van Diermen, M.D., PhD. (UvA, VU)

    Onze studenten, de tandartsen van de toekomst, zullen tijdens hun loopbaan, door vergrijzing van de bevolking en langer behoud van eigen tanden en kiezen, in toenemende mate te maken krijgen met oudere en medisch complexe patiënten. De tandarts moet goed toegerust zijn om medische calamiteiten te herkennen en professionele eerste hulp te kunnen bieden totdat medische hulp arriveert. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat tandartsen zich hier vaak niet competent in voelen. Op ACTA worden studenten getraind volgens de ABCDE methode, een internationale  g geaccepteerde methode van eerste hulpverlening. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van simulatiepatiënten. Onze studenten hebben aangegeven behoefte te hebben om deze casuïstiek regelmatig te oefenen. 

  • 2020 - Teaching Fellows

    Thema 4: De waarde(n) van weten

    De Schrijfmachine. Grip op het schrijfproces met tools voor zelfregulerend academisch schrijven
    Bouwer, R. (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Om volwaardig te functioneren in de huidige kennismaatschappij moeten studenten hun ideeën schriftelijk helder kunnen overbrengen. Toch is het schrijven van wetenschappelijke teksten, zoals een onderzoeksvoorstel of scriptie, een van de grootste struikelblokken voor studenten. Dit project speelt in op de behoefte aan instrumenten die van studenten betere schrijvers maken. Academisch schrijven is een cognitief complexe vaardigheid. Schrijvers moeten aan veel dingen tegelijkertijd denken, zoals het genereren en selecteren van relevante inhoud en een logische structuur, wetenschappelijk formuleren en correct refereren. 

    Een nieuwe canon voor de geschiedenis van de filosofie
    Ierna, C. (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Geschiedenis van de filosofie wordt vrijwel uitsluitend chronologisch met een standaard canon van auteurs en teksten gedoceerd. Deze canon staat steeds meer onder druk: te seksistisch, te racistisch, te eurocentrisch. Door de lineaire aanpak lijkt het alsof alles al onomstotelijk vastligt. Studenten, docenten, en onderzoekers pleiten voor een radicale verandering van deze rigide “dead white males” canon, maar er is geen consensus over wie de nieuwe onontbeerlijke teksten en auteurs zouden moeten zijn. In de praktijk wordt er veelal alsnog uitgegaan van de oude canon, lukraak aangevuld met alternatieve bronnen en figuren. 

  • 2020 - Leadership Fellow

    VU Plan for Success. Een programma voor succesvolle en realistische studieplanning van tweedejaars bachelorstudenten met studievertraging
    Klaveren, C.P.B.J. van (Vrije Universiteit Amsterdam)

    Uitval en studievertraging zijn problemen waar het Nederlandse hoger onderwijs al jaren mee worstelt. Eerstejaarsinterventies, zoals studiebegeleiding en BSA (Bindend Studie Advies; studieontslag), hebben uitval teruggedrongen en de doorlooptijd verkort. Er is echter een groeiende bezorgdheid over burn-out onder studenten in latere jaren, maar interventies en onderzoek naar de cursusplanning van studenten in het tweede bachelorjaar zijn beperkt. Het doel van ‘VU Plan for Succes’ is om studenten die met een studieachterstand aan het tweede jaar beginnen (studenten-at-risk) te begeleiden bij het verbeteren van hun vermogen om autonoom verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren en succes. 

  • 2019 - Teaching Fellows

    Thema 2: Slimmer en beter leren met ICT

    VU-BugZoo. A persuasive digital platform for teaching software testing
    Silvis-Cividjian, N. (VU, Bèta) 

    Studenten beschouwen het testen van software als een saaie, ondankbare, dogmatische activiteit. Dat verandert als ze de fouten, waarvan ze de aanwezigheid gewoonlijk alleen maar vermoeden, kunnen zien. Om deze hypothese te verifiëren, ontwikkelt de VU een levendig, overtuigend en motiverend leerplatform, bestaande uit software die rijk is aan bugs, zowel op zichzelf staand als verstopt. Verder zijn er onder meer geavanceerde instrumenten beschikbaar voor codediagnostiek en visualisatie.

    Thema 3: Studentenwelzijn

    Opening a Dialogue about Mental Health through Comics and Creative Writing
    La Cour, E.L. (VU, FGW) 

    Het aantal studenten met geestelijke gezondheidsproblemen neemt toe. Creatief schrijven en tekenen kunnen een positieve invloed hebben op zelfbegrip en welzijn. Door studenten korte verhalen en stripverhalen te laten maken, onderzoeken studenten hun persoonlijke ervaringen met psychische problemen. Dat mogen eigen ervaringen zijn, of die van een vriend, familielid of literair personage. Zo ontstaat een veilige leeromgeving, waar studenten met elkaar over deze onderwerpen kunnen praten. 

    Doorbreek de stilte. Geneeskundestudenten maken verbindend theater over veiligheid en welbevinden
    Leyerzapf, H. (VU, VUmc) 

    Veel geneeskundestudenten worden geconfronteerd met (seksuele) intimidatie en uitsluiting. Dit hangt samen met het normbeeld van de arts: wit, man, hoge sociaaleconomische achtergrond en heteroseksueel. Het is noodzakelijk dat studenten leren vooroordelen te vertalen naar open vragen, onveiligheid en uitsluiting te bespreken, en waarden, emoties en normen te benoemen. Door interactief theater ontwikkelen studenten met docenten, artsen en onderzoekers manieren om stiltes te doorbreken en competenties om te zorgen voor zichzelf en hun collega’s. 

    Thema 4: De waarde(n) van weten

    Leren door te doceren. Rechtenstudenten voor de klas in het middelbaar onderwijs
    Reneman, A.M. (VU, Rechten) 

    Rechtenstudenten leren het recht begrijpen door het te doceren. Dat is de gedachte achter Street Law, een programma waarin bachelorstudenten Rechtsgeleerdheid workshops geven over het recht aan middelbare scholieren. Studenten bieden interactieve lesmethoden aan, zoals discussies, rollenspellen en oefenrechtbanken. Het leerproces van rechtenstudenten staat centraal. Zij stellen hun eigen leerdoelen vast, reflecteren en maken lesplannen over juridische onderwerpen waar leerlingen in hun dagelijks leven mee te maken krijgen.

    Skills-based education. Statistiekonderwijs voor het opleiden van kritische academici
    Stunt, J.J. (VU, VUmc) 

    De samenleving heeft behoefte aan kritische en tot reflectie in staat zijnde academici. Dat geldt ook voor statistici en data-analisten. De VU ontwikkelt daarom een didactisch concept, waarbij studenten met elkaar en met wetenschappers discussiëren over wetenschappelijk onderzoek en de betekenis van empirische resultaten. Naast hoor- en werkcolleges interviewen studenten wetenschappers en ontwikkelen ze zowel een e-learning als een blog.

    Buddies breaking barriers. Een buddysysteem voor diversiteitsbevordering in de geneeskundeopleiding
    Wouters, A. (VU) 

    Een gemêleerde studentengroep en artsenpopulatie zijn cruciaal voor opleidingen en een inclusieve gezondheidszorg. Vooral niet-westerse allochtonen, studenten zonder medisch netwerk of van lagere sociaaleconomische achtergrond zijn echter ondervertegenwoordigd in de geneeskundeopleiding. Bij het aantrekken van juist die studenten zijn rolmodellen belangrijk. In dit project gaan geneeskundestudenten naar middelbare scholen met relatief veel leerlingen die voor diversiteit kunnen zorgen. In een buddysysteem begeleiden studenten leerlingen met interesse in de geneeskundestudie.

  • 2019 - Senior Fellow

    Thema 3: Studentenwelzijn

    Students who care. Certificaat ‘Laag Intensieve Behandeling’ voor psychische klachten
    Wit, L.M. de (Vrije Universiteit Amsterdam)

    In deze onderwijsinnovatie wordt een hoogwaardig keuzeprogramma binnen het psychologiecurriculum ontwikkeld met als doel om studenten expertise te laten verwerven op het gebied van laag intensief behandelen. Masterstudenten psychologie gaan na intensieve voorbereiding in de bachelor, laagintensieve online psychologische behandelingen geven aan medestudenten binnen de VU die kampen met psychische klachten. Het project maakt gebruik van een digitaal platform dat binnen het ‘Caring Universities’ project wordt ontwikkeld.

  • 2018 - Teaching Fellow

    Thema 2: Gelijke kansen

    Geef stem aan iedere student!
    Veen van der, M. (Vrije Universiteit Amsterdam)

    De studentpopulatie van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de VU is zeer divers. De opleiding kent veel kleinschalig onderwijs met mogelijkheden voor groepsinteractie. Om de kwaliteit van de interactie te vergroten, krijgen docenten een training waarmee zij ook de diversiteit van de studentenpopulatie beter leren benutten. 

  • 2018 - Senior Fellow

    Een didactiek voor 3D redeneren met een virtual reality tool
    Muijlwijk-Koezen, van, J.E. (VU, Bèta)

    Binnen de opleiding Drug Discovery & Safety van de Vrije Universiteit is een prototype van een virtual reality instrument ontwikkeld waarmee studenten de 3D structuur van moleculen kunnen verkennen en manipuleren. Studenten kunnen als het ware om structuren heenlopen, maar ook in een structuur afdalen om details te onderzoeken. Dit project voor het bèta en life science onderwijs koppelt de ontwikkeling van een didactiek voor onderzoekend leren met de verdere ontwikkeling van deze virtual reality tool.

  • 2018 - Leadership Fellow

    Community service interactive and interdisciplinary CSl2
    Zweekhorst, M.B.M. (VU, Bèta)

    De Vrije Universiteit initieert een cursus en een afstudeerproject voor masterstudenten om interdisciplinair onderzoek uit te voeren in samenwerking met de samenleving. Masterstudenten identificeren en analyseren problemen met verschillende betrokkenen uit de samenleving. In interdisciplinaire teams voeren studenten onderzoek uit naar de geïdentificeerde problemen met maatschappelijke actoren. De resultaten worden gepresenteerd en besproken in een bredere context. De intentie is om dit project ook beschikbaar te maken voor andere (internationale) universiteiten. 

  • 2017 - Teaching Fellows

    Thema 1: Gelijke kansen in het hoger onderwijs

    Diversity in Talents
    Van Luijn, A. (Vrije Universiteit Amsterdam)

    In dit project gaan studenten van de masteropleiding ‘Management, Policy Analysis and Entrepreneurship in the Health and Life Sciences’ zelf een 3arbeidsmarktoriëntatietraject over “Diversity in Talents” opzetten. Ze organiseren een seminar met keynote speakers, eigen presentaties en infostands van mogelijke werkgevers. Talentontwikkeling, professionele vaardigheden en aandacht voor culturele verschillen worden gecombineerd met het vormen van een professioneel netwerk. 

    Diversiteit in de medische (vervolg)opleiding
    Muntinga, M.E. (VU, VUmc)

    De geneeskundestudenten aan de VU vormen een zeer diverse groep, maar het standaardbeeld van ‘de arts’ in het ziekenhuis is vaak nog ‘wit’ en ‘mannelijk’. ‘Professioneel gedrag’ van een arts is vaak nog ‘neutraal, contextloos en gedepersonaliseerd’. Kan het ook anders? In dit project gaan co-assistenten, artsen-in-opleiding en specialisten met elkaar in gesprek over culturele diversiteit, inclusie en interculturele communicatie. Een kunstenares maakt op basis van de gesprekken een film. Die film wordt weer gebruikt voor verdere verspreiding van het gesprek binnen de ziekenhuizen. Het project is onderdeel van de leerlijn “Interculturalisatie en Diversiteit” van het VUmc.