Het gaat daarbij in de eerste plaats om cursussen of curricula die worden geëvalueerd, waaruit kwantitatieve en kwalitatieve terugkoppeling en mogelijke verbetersuggesties volgen. In de tweede plaats kan de trendontwikkeling van vakken binnen een opleiding worden gemonitord.
Op de VU wordt het onderwijs op verschillende manieren geëvalueerd:
- Digitaal evalueren
Voor het evalueren van (in SAP/SLcM ingeroosterde) cursussen wordt gebruik gemaakt van het nieuwe evaluatiesysteem Evalytics. - Snelle inventarisaties van sterke punten en suggesties
Er zijn verschillende manieren om halverwege of aan het einde van een cursus feedback van studenten over het aangeboden onderwijs te verzamelen. Er kan gebruikgemaakt worden van digitale middelen als Mentimeter, Kahoot en GoSoapBox, van de post-it methode of van papieren formulieren. - Gesprekken met studentenpanels
Soms kan het wenselijk zijn om rechtstreeks met studenten te praten, bijvoorbeeld over gesignaleerde problematiek die vraagt om nadere opheldering. - Collegiale observatie en feedback
Door het bezoeken van één of meerdere colleges kunnen docenten waardevolle feedback op elkaars colleges en cursussen geven. - Collegiale intervisie
Bij intervisie helpen collega’s hun collega-docent om een specifiek probleem te analyseren en oplossingsrichtingen te verkennen.
Een uitgebreid overzicht is te vinden de handleiding kwalitatieve vormen voor het evalueren van onderwijs.
Overige evaluaties:
Voor vragen over onderwijsevaluaties kun je terecht bij de evaluatiecoördinator van je faculteit.
Ondersteuning bij evaluaties
De afdeling OKP biedt ondersteuning bij afname, verwerking en analyse van de diverse evaluaties. Zie ook Onderwijsevaluaties.
Voor vragen over onderwijsevaluaties kun je terecht bij de evaluatiecoördinator van je faculteit of bij SOZ-OKP: onderwijsevaluaties.dsz@vu.nl.
Kosten
Met de invoering van de Producten en Diensten Catalogus (PDC) wordt een deel van de werkzaamheden van OKP in het Kosten Doorbelasting Model (KDM) opgenomen, waardoor de kosten hiervoor niet meer apart in rekening worden gebracht.
Met betrekking tot evaluaties gaat om de volgende werkzaamheden:
- cursusevaluatie digitaal
- curriculumevaluatie digitaal
Niet in de PDC, dus wel apart in rekening gebracht, worden de volgende werkzaamheden:
- cursus- en curriculumevaluatie papier: €25 per evaluatie
- Vervolganalyses vragenlijsten: €75 per uur
- Maatwerk evaluatievragenlijsten ontwikkeling en analyse: €75 per uur
Overzichten evaluaties
De uitkomsten van de cursusevaluaties kunnen door faculteiten en opleidingen gebruikt worden, bijvoorbeeld bij het schrijven van opleidingsjaarverslagen en Zelfevaluatie Rapporten voor visitatie. Ook kan in het kader van nieuw te ontwikkelen onderwijscurriculum of -beleid behoefte bestaan aan specifieke gegevens, bijvoorbeeld de ervaringen van studenten omtrent het gebruik van de digitale leeromgeving (Canvas) en de kwaliteit van toetsing.
Evaluatierapporten
Per cursus wordt na afloop van de evaluatie in Evalytics een rapportage opgesteld en toegankelijk zijn voor de betrokken personen binnen de faculteit. Bij maatwerk vragenlijsten levert OKP de rapportage.
Het grote voordeel van VU-brede standaardvragenlijsten is dat het mogelijk is om referentiescores op te bouwen. Zie hiervoor Referentiescores Onderwijsevaluaties.
De rapportages over cursusevaluaties worden vervolgens besproken in de opleidingscommissie van de betreffende opleiding. Het is van groot belang dat aan studenten zichtbaar wordt gemaakt wat er gebeurt met de door hen gegeven mening over het onderwijs dat zij hebben gevolgd. Daarom beveelt de afdeling OKP aan om zowel de resultaten van onderwijsevaluaties als de verbetermaatregelen die de opleidingscommissie heeft vastgesteld openbaar te maken.
De afdeling OKP kan op verzoek specifieke overzichten leveren en analyses doen voor bepaalde doeleinden. Ook voor verzoeken die betrekking hebben op meerjarige analyses van evaluaties kun je je tot OKP wenden via het mailadres: onderwijsevaluaties.dsz@vu.nl.