De stem van de docent
De Vrije Universiteit Amsterdam is constant in beweging. Vele mensen zijn dagelijks bezig om de VU draaiende te houden en verder te brengen. Dat betekent dat er ook veel nieuwe besluiten worden genomen. Besluiten die ook docenten aangaan. Maar bij het nemen van die besluiten worden docenten niet altijd betrokken. Het gevolg is dat er niet altijd de beste beslissingen worden genomen of dat deze beslissingen niet goed gecommuniceerd worden en daardoor verkeerd vallen. Daar wil KnowVU verandering in brengen. Gevraagd en ongevraagd geeft KnowVU advies over besluiten die genomen worden op de VU die docenten aangaan. Met als doel dat het docentperspectief niet langer overgeslagen zal worden.
Verbinden van docenten met ‘centraal’ en met elkaar
De KnowVU-leden zitten met hun wortels verankerd in hun opleidingen en faculteiten. Ze hebben ieder een groot netwerk van mededocenten. Door dit nauwe, informele contact dat KnowVU heeft met haar mededocenten is KnowVU uitstekend in staat om individuele docenten te bereiken en omgekeerd, de stem van deze docenten te laten doorklinken op centraal niveau. Daarbij is de uitwisseling tussen de KnowVU-leden zelf ook altijd waardevol gebleken. Verbinden is dan ook één van de hoofdrollen van KnowVU.
Positie van de docent
Een heel belangrijk punt op de agenda van KnowVU is de positie van de docent. Erkennen en Waarderen, waar het onderwijs betreft, vergt dat universiteiten hun taak als onderwijsinstelling serieus nemen. Daarvoor is het niet voldoende om in beleidsnotities en op websites te noemen dat onderwijs belangrijk is. Het moet vanuit al onze vezels uitgestraald worden dat onderwijs ons aan het hart gaat, en dat het vanzelfsprekend is dat onderwijs een kerntaak is van universiteiten. KnowVU zet zich in om hier verandering in te brengen. Door bijvoorbeeld adviezen te geven over de invulling van onderwijsprofielen, zodat groeien op het gebied van onderwijs net zoveel gewaardeerd wordt als groeien in onderzoek.