Voor alle ontwikkelingen wordt een Q&A (veelgestelde vragen en antwoorden) opgesteld. Deze worden continu aangevuld.
Voor Onderzoeksgebouw VU en ontmanteling cyclotron vind je de Q&A op aparte pagina's:
Q&A verhuizing en werken in middendeel W&N
Kan ik de F-vleugel als uitvalsbasis gebruiken?
Nee, dat is niet mogelijk omdat het niet brandveilig is, en daarnaast gaan ook voorzieningen als elektriciteit en water eraf.
Waar gaan de mensen in de tussenschuif uiteindelijk heen?
Zij verhuizen na de zomer van 2026 naar het verbouwde AB-deel.
Q&A Sloop W&N
Wanneer kunnen we de meeste overlast verwachten?
Met name bij de sloop van de bunkers van de WXYZ-vleugels, het gedeelte aan de oostzijde van het W&N gebouw. Deze sloop vindt om die reden zoveel mogelijk in de zomervakantie 2025 plaats.
Zullen medewerkers en studenten trillingen ervaren? Zo ja, hoeveel en hoe zwaar?
Het kan niet uitgesloten worden dat trillingen worden ervaren. Bij de sloopmethodiek(en) en beheersmaatregelen wordt er rekening mee gehouden dat gewerkt wordt binnen een onderwijs- en onderzoekslocatie. Er zal tijdig gecommuniceerd worden als mogelijk overlast zal plaatsvinden.
Wat is concreet de geluidsoverlast? Hoeveel decibel? En wanneer precies?
Overlast is op bepaalde momenten niet te voorkomen. Om een indruk te geven van welke typen overlast op welke momenten mogelijk plaatsvinden, is een overzichtskaartje gemaakt dat wordt gedeeld tijdens de informatielunch. Er zal altijd - tijdig - gecommuniceerd worden als overlast verwacht wordt.
Wordt tijdens de sloop rekening gehouden met tentamens?
Ja, dat nemen we mee in het sloopproces. Bij de uitvoering van werkzaamheden door de sloopaannemer dient rekening te worden gehouden met de tentamenroosters. De academische jaarkalender (met hierin de tentamenperiodes) maakt deel uit van de overeenkomst met de sloopaannemer. Daarnaast is de sloopaannemer verplicht om beheersmaatregelen te treffen voor geluids- en trillingsoverlast.
Waarom vindt de sloop niet in één keer plaats?
Vanwege de speciale sloop van het cyclotroncentrum en de noodzakelijke tijdelijke huisvesting voor de gebruikers die straks naar het verbouwde AB-gebouw gaan, kan niet in één keer worden gesloopt en daarom vindt de sloop in verschillende fases plaats.
Waarom wordt het W&N gebouw gesloopt?
Het W&N gebouw op de VU Campus wordt grotendeels afgebroken omdat het gebouw niet meer voldoet aan de hedendaagse eisen voor duurzame huisvesting van hoogwaardig onderwijs en onderzoek. Alleen de westelijke vleugel van het gebouw (dit is het AB-deel) wordt verbouwd tot een zelfstandig functionerend gebouw.
Het afbreken van het W&N gebouw start medio 2025. Vanwege de complexiteit van het W&N gebouw vinden de sloopwerkzaamheden in fases plaats, waarbij veiligheid voor medewerkers, studenten, omwonenden en direct betrokkenen bij de sloop en verbouw voorop staat. Het gehele traject wordt zorgvuldig, volgens de hoogst geldende veiligheidsnormen en met zorg voor medewerkers, studenten en omwonenden uitgevoerd. Naar verwachting is dit traject in 2028 afgerond.
Zie voor meer informatie ook de pagina Campus in ontwikkeling.
Waarom komen er op de plek van het W&N gebouw sportvelden?
Vrije Universiteit Amsterdam, Amsterdam UMC en gemeente Amsterdam (Zuidas) werken samen aan de gebiedsontwikkeling van Kenniskwartier Zuidas. Doel is om een toonaangevend innovatiedistrict te maken waar een bijzondere mix van wonen, werken, onderwijs, onderzoek, zorg en (sport)voorzieningen samenkomen. Dit vernieuwingstraject is gestart in 2007 en loopt door tot na 2040.
In een samenwerkingsoverkomst zijn afspraken gemaakt om gezamenlijke ambities vorm te kunnen geven. Zo is de plek van de voormalige schoolwerktuinen in 2014 van de gemeente naar de VU overgegaan. Op deze locatie is het Onderzoeksgebouw VU gebouwd en in de toekomst komt hier ook het Innovation Center. Daarnaast draagt de VU het perceel waar nu nog het verouderde W&N gebouw staat over aan de gemeente. Op deze plek komen de voetbalvelden en faciliteiten van SC Buitenveldert.
De gebiedsontwikkeling van Kenniskwartier sluit aan bij de ambities van VU Amsterdam om naast wetenschappelijk onderwijs en onderzoek ook in onze bedrijfsvoering te werken aan een duurzame en leefbare wereld. Met de realisatie van het Onderzoeksgebouw VU en het Innovation Center bouwt de VU verder aan een duurzame en toekomstbestendige campus.
Voor meer informatie, zie ook de pagina Campus in ontwikkeling.
Het VWXYZ-bouwdeel ligt aan het water en de gracht wordt voor een deel gedempt. Is dat goed doordacht?
Ja. Voor de sloop van dit gebouwdeel (inclusief de kelder) is gekozen voor een methodiek waarbij de watergang deels wordt gedempt om voldoende werkruimte te creëren.
Is het een optie om tijdelijk groen als geluidsbuffer te gebruiken?
Voor de sloop van het VWXYZ-deel zal een tijdelijke geluidswal (van gestapelde containers) voor het Initium worden geplaatst. Voor de sloop van CDE komt een zelfde geluidswal.
Hoe is de planning van het verwijderen van het groen?
Het aanwezige groen blijft zo lang mogelijk in stand. De kap vindt globaal plaats in drie fases. In de eerste fase gaat het om kap nodig voor de sloop van de twee zijvleugels van het W&N gebouw. De tweede fase is nodig voor de sloop van het resterende middendeel. De kap in de derde fase is nodig voor de overdracht aan de gemeente van het door de sloop vrijgekomen perceel. Alleen deze derde fase moet nog plaatsvinden, eind 2025.
Vallen de werkzaamheden van de sloop binnen de regels en voorwaarden waaraan FCO zich moet houden bij werkzaamheden? Zo ja, waar staat dat en hoe kunnen we daarnaar verwijzen?
Voor de sloopwerkzaamheden is een zogenaamd bestek (een technische omschrijving van het uit te voeren werk) opgesteld. Hierin is opgenomen waar de sloopaannemer zich aan moet houden. Dit bestek is gebaseerd op wettelijke regels en de algemene regels op de VU Campus.
Kan ik meer overlast van muizen verwachten door de sloop?
Ja, dat kan. Doordat delen gesloopt worden, zullen de muizen een andere plek opzoeken. Je kunt er zelf aan bijdragen om dit zoveel mogelijk te voorkomen door de tips in bijgevoegde flyer op te volgen.