Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hybride werken - creëer draagvlak

Laatst gewijzigd op 5 december 2022
Marcia Kho is teamleider bij de dienst Student- en Onderwijszaken. Toen het managementteam van de dienst het startsein gaf voor hybride werken beseften zij en haar collega-leidinggevenden van de afdeling Studie- en Studentadministratie (SSA) dat het vooral van belang was eerst draagvlak bij de medewerkers te creëren.

In gesprek met de medewerkers

Om draagvlak te creëren en afspraken te maken gingen de leidinggevenden in gesprek met hun afdelingen. Zij gebruikten het programma MIRO om online met elkaar van gedachte te wisselen over onderwerpen als welk werk moet op de VU gebeuren en wat kan vanuit huis, hoeveel tijd willen we minimaal op de campus zijn, wat zijn je wensen, hoe houden we contact. Daarbij was het belangrijk dat iedereen zich vrij voelde om hun mening te geven en open van gedachte te wisselen. Daaruit kwam een aanpak naar voren waarin iedereen zich kon vinden.

Wie werkt wanneer thuis of op de VU

De Studentenbalie wordt fysiek bemand, door middel van een opgesteld rooster rouleren de medewerkers op het rooster. Voor de Studentenadministratie, gelden andere mogelijkheden. Zij werken voornamelijk thuis. Voor de afdeling Studie- en Studentadministratie zijn de drukste maanden van het jaar april tot en met september. Dan moeten onder meer de inschrijvingen afgerond worden, betalingen van collegegeld verwerkt worden en de diploma’s geprint worden. Het was de bedoeling om minimaal 3 dagen per week in juli en augustus aanwezig te zijn op de VU, alleen door de Corona maatregelen (op dat moment) is dit bij 2 dagen per week gebleven.

Via een rooster/overzicht (in Excel of op Confluence) geeft iedereen nu twee weken van tevoren aan wanneer hij/zij op de VU werkt en wanneer thuis. Zo weten de collega’s van elkaar wanneer ze elkaar op de campus kunnen treffen.*

Onderling contact waarborgen

 Elke dag heeft zowel de Studentenbalie als Studentenadministratie een online dagstart. Eén maal per twee weken hebben de teams een gezamenlijke hybride dagstart/overleg, dat wil zeggen met medewerkers op de VU en thuis samen. Dan is het de bedoeling dat iedereen zijn camera op de laptop aan heeft staan zodat iedereen elkaar kan zien.

De leidinggevenden zijn elke donderdag op de VU. Dus als een medewerker de leidinggevende even persoonlijk (fysiek) wil spreken dan is dat ook mogelijk. De leidinggevenden houden daarnaast middels maandelijkse één op één gesprekken met iedere medewerker de vinger aan de pols of het nog goed gaat met iedereen.

De teams hebben hun draai gevonden

In september hebben de afdelingen geëvalueerd of hun aanpak goed heeft gewerkt. Daaruit bleek dat de teams hun draai hebben gevonden.  Zij benutten de voordelen van hybride werken inmiddels optimaal. De medewerkers kunnen hun werk nu flexibeler indelen en hebben een betere werk/privé-balans.

* Dit interview beschrijft de situatie tot 10 november 2021, net vóór het aangescherpte thuiswerkadvies.

Ben je benieuwd hoe andere VU collega’s de voordelen van hybride werken benutten? Lees dan de interviews op Best practices hybride werken en andere informatiebronnen op de themapagina Hybride werken.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam