Vanuit zowel het LAW Platform als de redactie van Law & Method gaan we weer een studiemiddag organiseren en dit keer over generatieve AI in onderwijs en toetsing. We willen daarbij verder gaan dan een eerste verkenning. Er is inmiddels al veel geëxperimenteerd met het gebruik van generatieve AI in juridisch onderwijs en toetsing. Het is steeds duidelijker wat er allemaal kan, en hoe dat de validiteit van de huidige toetsing onder druk zet. Dit leidt tot veel fundamentele discussie: over leerdoelen, mogelijke veranderingen daarin en hoe wij dat als universiteiten kunnen en moeten oppakken.
We willen drie onderwerpen te bespreken:
- Leerdoelen: Fundamentele vragen die GenAI oproept, met name over schrijfvaardigheid enzelfstandig kritisch denken
- Methoden: Hoe GenAI wél kan worden ingezet en hoe we kritisch denken kunnenonderwijzen.
- Toetsing: Bezinning op de regels en richtlijnen m.b.t. toetsing en de vormgeving daarvan(met name rubrics) gezien het bestaan van GenAI.
Tijdens de studiemiddag is er ruimte voor individuele bijdragen, in de vorm van pitches. Wil je een picth geven? Laat dit dan weten per email via m.c.m.geuskens@vu.nl vóór 5 januari 2026.
Wil je deelnemen? Meld je dan aan via dit formulier. We kijken uit naar je komst!
Bald de Vries, Machteld Geuskens, Margreet Luth-Morgan, Sanne Taekema en Bart van Klink