Het organiseren van Community Service Learning (CSL) met zeer grote studentenaantallen brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van cursusontwerp, partnerrelaties, logistiek en betekenisvolle betrokkenheid. Veel docenten binnen de VU herkennen dezelfde vraag: Hoe borg je wederkerigheid, diepgang en kwaliteit wanneer je cohort groeit naar 100, 200 of zelfs 500 studenten?
In deze Learning Lab bouwen we voort op inzichten uit de VU-casestudy over grootschalige CSL-implementatie en verkennen we wat er nodig is om op schaal duurzame en impactvolle leerervaringen te creëren. Samen onderzoeken we verschillende cursusvormen, partnerstrategieën en coördinatiemodellen die helpen om een evenwicht te bewaren tussen onderwijsdoelen en behoeften van de gemeenschap.
Deelnemers wisselen ervaringen uit, signaleren knelpunten en reflecteren op manieren om de complexiteit te managen, zoals het clusteren van studentprojecten, werken met gelaagde begeleidingsstructuren, langdurige partnerschappen en het voorkomen dat maatschappelijke organisaties overbelast raken.
Deze sessie ondersteunt docenten die hun CSL-praktijk willen opschalen, zonder de kern van wederkerigheid, helderheid en doelgerichte samenwerking te verliezen.
Een link naar de casestudy vind je hier: A Multiple Case Study of Implementing Community Service-Learning in Large-Scale Higher Education Courses