Het ambacht van de schoolbestuurder 28 juni 2024 10:30 - 16:00

“Het lijkt er soms op dat het besturen van onderwijsorganisaties en het geven van onderwijs aan jonge mensen twee verschillende werelden zijn. Ik probeer die weer dichter bij elkaar te brengen aan de hand van de begrippen ambacht, bescheidenheid, liefde, niet-maakbaarheid en gemeenschapszin.”

Op het symposium Het ambacht van de schoolbestuurder op 28 juni dagen we je uit om op een andere manier naar schoolbestuur te kijken. Een manier die volgens adviseur en auteur Dick den Bakker beter aansluit bij de vormende opdracht van het onderwijs.

Vrije Universiteit Amsterdam en LEARN! nodigen je van harte uit voor dit bijzondere event, met onder meer hoogleraar Publieke Theologie Erik Borgman, hoogleraar Educational Governance Melanie Ehren en onderwijsjurist Martijn Nolen. Dagvoorzitter is Gerdien Bertram-Troost, hoogleraar Onderwijs in levensbeschouwelijk en pedagogisch perspectief.

Het symposium is met name gericht op schoolbestuurders, toezichthouders, en leidinggevenden. Ook andere onderwijsprofessionals en – onderzoekers zijn van harte welkom. Toegang is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt.

Tijdens het symposium verkennen we het perspectief van het ambacht van de schoolbestuurder. Wat betekent het voor de praktijk? En als dit perspectief inderdaad kansrijk is, wat betekent dit dan voor de toekomst van onderwijs en onderwijsbestuur? Spannende vragen om met elkaar, vanuit diverse perspectieven en invalshoeken, over in gesprek te gaan!

Helaas is de aanmelding reeds gesloten.

‘Meer menselijke governance’

De aanleiding voor het symposium is het nieuwe boek Het ambacht van de schoolbestuurder. Naar een pedagogische bestuurscultuur van Dick den Bakker. Daarin bepleit hij een radicaal andere kijk op het besturen van het onderwijs.

“Er is sprake van een technocratische bestuurscultuur waarbij we denken dat alles maakbaar is en we verwonderd kijken als er in de maatschappij iets misgaat, als het kraakt en piept. Juist het onderwijs, waarin het belang van de kinderen voorop staat, heeft baat bij een meer ‘menselijke’ governance. Ik laat zien hoe we met bronnen uit de pedagogiek en levensbeschouwelijke tradities tot andere inzichten kunnen komen.“

“Het wordt tijd om de verstikkende deken met alle belangen van het onderwijs af te werpen. Dat zou mijn belangrijkste aanbeveling zijn. Minder denken in maakbaarheid, prestatie-indicatoren en kengetallen, en meer in gemeenschapszin: het samen met bestuur en toezicht, leiding én de leraar in praktische wijsheid zoeken naar wat het goede is om te doen. Al snel wordt de bestuurder bij fouten als de zondebok aangewezen, maar de menselijke kant van de besturing, met alle onvolkomenheden en onvoorspelbaarheid, is belangrijker dan vaak wordt gedacht.”

Bij het werken aan zijn publicatie is Den Bakker vanuit de VU FRT leerstoel Onderwijs in levensbeschouwelijk en pedagogisch perspectief begeleid door prof. Gerdien Bertram-Troost:

“In een tijd waarin het onderwijs onder grote druk staat, we kampen met een enorm lerarentekort en bestuurders onder een vergrootglas liggen, is het van groot belang om met elkaar het gesprek over onderwijsbestuur te voeren. Hoe kunnen bestuurders in hun werk bewuster ruimte maken voor medemenselijkheid en het niet-maakbare? Wat hebben zij daar zelf, als mens, bij nodig?”

Vrijdag 28 juni
10.30 – 16.00 uur
Atrium, Vrije Universiteit Amsterdam (MF Gebouw, Van der Boechorststraat 7)

Sprekers

• Erik Borgman, hoogleraar Publieke Theologie (Tilburg University)
  • Renée van Schoonhoven, hoogleraar Onderwijsrecht (VU Amsterdam)
  • Siebren Miedema, em. hoogleraar Educational Foundations en Religious Education (VU Amsterdam)
  • Melanie Ehren, hoogleraar Educational Governance (VU Amsterdam)
  • Henk den Uijl, filosoof bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, Den Haag
  • Martijn Nolen, onderwijsjurist en directeur bestuur en beleid CVO Rotterdam

Ook gaan we in gesprek met de bestuurders die mee hebben gewerkt aan het praktijkonderzoek.

Dit event wordt mede mogelijk gemaakt door:

LEARN!, het Steunfonds Rijn-Delfland te Den Haag/Leiden en het Steunfonds Scope Scholengroep te Alphen aan den Rijn.

Logo Learn!

Over Het ambacht van de schoolbestuurder

• 28 juni 2024

• Atrium, MF Gebouw, Van der Boechorststraat 7, Amsterdam