Wetenschap met de Wijk Festival 19 juni 2024 13:00 - 17:00

Wetenschap met de Wijk Festival op 19 juni 2024

In juni organiseren we, voor het tweede jaar op rij, het Wetenschap met de Wijk Festival! Tijdens dit festival zullen bewoners, welzijnsorganisaties, beleidsmakers, studenten (van zowel de VU als de HvA), docenten en wetenschappers met elkaar in gesprek gaan om eerlijke en effectieve oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke vraagstukken die speken in de stad Amsterdam.

Het centrale festival vindt plaats op 19 juni 2024 in de OBA Oosterdok. Het festival staat in het teken van entertainment, uitwisseling, inspiratie en interactie. Interdisciplinaire teams van studenten hebben de afgelopen 5 maanden onderzoek gedaan naar energietransitie, gemeenschapstuinen, mentaal welzijn en inclusieve stad. Tijdens het festival worden 4 dialoogsessies rond deze thema's georganiseerd waarin studenten bespreken hoe hun onderzoek op verschillende plekken in de stad heeft bijgedragen aan deze thema's, waarna we een interactieve dialoog aangaan. Ook komt er een inspiratiemarkt en een theaterevenement. Het volledige programma staat aan de rechterkant. Kom jij ook naar het Wetenschap met de Wijk Festival? Schrijf je hier in.

Naast dit centrale festival zullen er gedurende de hele maand juni activiteiten plaatsvinden in verschillende OBA- en buurtcampus locaties door heel. Deze activiteiten hebben als doel uitwisseling tussen bewoners, studenten, lokale organisaties en beleidsmakers te faciliteren. In Nieuw-West ligt de focus op de thema’s, vrouwenparticipatie, eenzaamheid, gemeeschapstuinen en mentaal welzijn omtrent dementie. In Zuidoost ligt de focus op de energietransitie, in Zuid op mentaal welzijn van expats, en in Noord op sociale cohesie onder jongeren. Benieuwd naar de verdere invulling van deze lokale activiteiten? Of wil je meedenken over de invulling ervan? Schrijf je hier in.

Dit event is onderdeel van het wetenschap met de wijk project.

13:00 - 13.30  -  Opening van het event met koffie en gebak.

13.30 - 15.00  -  Dialoogsessies binnen de thema's energietransitie, gemeenschappelijke tuinen, mentaal welzijn en inclusieve stad. De studenten gaan in gesprek over hoe op verschillende plekken in de stad hebben bijgedragen aan deze thema’s.

15.00 - 15.30  -  Inspiratiemarkt waarbij studenten en welzijnsorganisaties laten zien hoe zij bijdragen aan de bovenstaande thema’s. Deze markt biedt de mogelijkheid om jou ideale samenwerkingspartner te ontmoeten of je te laten inspireren door bestaande (lokale) initiatieven.

15.30 - 16.15  -  Theatersessie over het belang van kennis, co-creatie en het betrekken van verschillende perspectieven.

16.15 - 17:00  -  Vervolg Inspiratiemarkt en Borrel.

Download programma

Het festival van vorig jaar juni

Een korte impressie van vorig jaar; Tijdens dit wetenschapscommunicatie festival gaan buurtbewoners, welzijnsorganisaties, beleidsmakers, studenten en wetenschappers met elkaar in gesprek gaan om eerlijke en effectieve oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke vraagstukken.

Over Wetenschap met de Wijk Festival

• 19 juni 2024