Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen - thema Evidence-informed beleid en praktijk

Onderbouwde beleidsvorming in het onderwijs maakt gebruik van onderzoek en data om effectieve onderwijsbeleidsmaatregelen vorm te geven, waarbij beslissingen gebaseerd zijn op bewezen methoden en resultaten. Deze aanpak bevordert transparantie en verantwoording.

Onderbouwde kaders bieden inzicht in ‘What works in education’. Op deze manier kunnen deze kaders beleidsvorming ondersteunen en beleidsmakers helpen bij de uitvoering van leertrajecten en professionele ontwikkeling binnen het onderwijs. Dit thema sluit nauw aan bij het werk van onderzoekers van de VU binnen het Amsterdam Education Network (ONA) en het Ontwikkelkracht groeifonds.

Ontwikkelkracht: cocreatielabs 

Onze cocreatie-labs binnen NGF Ontwikkelkracht werken expliciet aan het genereren van empirisch bewijs omtrent signalering, diagnose en kansrijke/effectieve aanpakken in onderwijs. Dit doen we vanuit Education Lab (een samenwerkingsverband met Maastricht University).

Onderwijskennisnetwerk Amsterdam (ONA) 

Het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam biedt een kennisinfrastructuur die gericht is op blijvende verbetering van het Amsterdamse basisonderwijs. Dit gebeurt in samenwerking met Amsterdamse leraren, schoolleiders, schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals. Het ONA werkt al meerdere jaren expliciet aan evidence-informed verbetering van het Amsterdamse basisonderwijs.

Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA) 

Het Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA) is een academische onderzoeksgroep die zich richt op het verbeteren van uitkomsten in het onderwijs, de klinische praktijk en op de arbeidsmarkt. Een belangrijk deel van ons onderzoek binnen ACLA richt zich op evidence-based onderwijs, met als doel om inzichten uit data en wetenschap praktisch toepasbaar te maken binnen onderwijspraktijken.

POW-evenementen

Toekomstige evenementen Pedagogische en Onderwijswetenschappen

POW Staff

Maak kennis met alle medewerkers van POW

Terug naar

Onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen

Projecten

Deelprojecten binnen Education Lab

  • TaalLab - programma gericht op het versterken van de onderzoeks- en verbetercultuur, kennisdeling, co-creatie en kennisoverdracht tussen scholen.
  • LerarenLab - leraren, schoolleiders en onderzoekers bundelen hun krachten om effectieve aanpakken te ontwikkelen om leraren aan te trekken en te behouden
  • 5D-werkwijze - een 5D-methodiek (van Klaveren & Cornelisz, 2021) om tot duurzame verbetering en innovatie van het onderwijs te komen

Publicaties

Bekijk ook de andere onderzoeksthema's van Onderwijswetenschappen

Heb je een vraag?

Neem contact op met ons secretariaat

FGB – Pedagogische en Onderwijswetenschappen
Kamer MF D435
Van der Boechorststraat 7
1081 BT Amsterdam

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam