Onderbouwde kaders bieden inzicht in ‘What works in education’. Op deze manier kunnen deze kaders beleidsvorming ondersteunen en beleidsmakers helpen bij de uitvoering van leertrajecten en professionele ontwikkeling binnen het onderwijs. Dit thema sluit nauw aan bij het werk van onderzoekers van de VU binnen het Amsterdam Education Network (ONA) en het Ontwikkelkracht groeifonds.
Ontwikkelkracht: cocreatielabs
Onze cocreatie-labs binnen NGF Ontwikkelkracht werken expliciet aan het genereren van empirisch bewijs omtrent signalering, diagnose en kansrijke/effectieve aanpakken in onderwijs. Dit doen we vanuit Education Lab (een samenwerkingsverband met Maastricht University).
Onderwijskennisnetwerk Amsterdam (ONA)
Het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam biedt een kennisinfrastructuur die gericht is op blijvende verbetering van het Amsterdamse basisonderwijs. Dit gebeurt in samenwerking met Amsterdamse leraren, schoolleiders, schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals. Het ONA werkt al meerdere jaren expliciet aan evidence-informed verbetering van het Amsterdamse basisonderwijs.
Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA)
Het Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA) is een academische onderzoeksgroep die zich richt op het verbeteren van uitkomsten in het onderwijs, de klinische praktijk en op de arbeidsmarkt. Een belangrijk deel van ons onderzoek binnen ACLA richt zich op evidence-based onderwijs, met als doel om inzichten uit data en wetenschap praktisch toepasbaar te maken binnen onderwijspraktijken.