Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Wij steunen: het ASALI project

Bericht uit Kenia over ASALI onderzoek
Het ASALI project is tot standgekomen naar aanleiding van het legaat , een nalatenschap aan de VU via welke het project gefinancierd wordt. Vanzelfsprekend is het doel van het project gericht op de voorwaarde die aan dit legaat verbonden is: dat de VU de nalatenschap bestemt “ten behoeve van de opleiding van personen uit ontwikkelingslanden die hun opleiding daarna ten dienste stellen voor de opbouw van hun eigen samenleving”.

Het project richt zich op de eerste plaats op het professionaliseren en verder op- en uitbouwen van de kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekscapaciteit van twee partneruniversiteiten in Kenia: Moi University (MU) in Eldoret en South Eastern Kenya University (SEKU) in Kitui. “ASALI” is de afkorting van “A Sustainable Approach to Livelihood Improvement....”. 

Het project streeft ernaar om via transdisciplinair, toegepast onderzoek een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van duurzame en innovatieve methoden voor verbetering van het de levensomstandigheden van de lokale bevolking. De nadruk ligt hierbij op minderbedeelde bevolkingsgroepen van boeren en vrouwen in de omgeving van de twee partner universiteiten. De term “transdisciplinair” verwijst hierbij naar onderzoek uitgevoerd in samenwerking met verschillende disciplines én tevens met maatschappelijke actoren (zoals boeren en vrouwen) die geen wetenschappelijke achtergrond hebben.

De vier onderzoeksthema’s van het ASALI project zijn:

  1. Beheer van natuurlijke hulpbronnen ten behoeve van water- en voedselveiligheid (natural resource management for water and food security)
  2. Ondernemerschap en duurzaam levensonderhoud (entrepreneurship and sustainable livelihood)
  3. Duurzame energie en ontwikkeling (renewable energy and sustainable development)
  4. Voedselveiligheid van moeder en kind (child and maternal nutrition)

Het ASALI project wordt gecoöordineerd door het Centrum voor International Samenwerking (CIS) van VU International Office, onder leiding van dr Denyse Snelder, en mede-geimplementeerd door VU collega’s prof dr Jacqueline Boerse (Athena instituut), prof dr Peter Verburg (Instituut voor Milieustudies - IVM), prof dr Enno Masurel (Amsterdam Center for Entrepreneurship ACE@VU - FEWEB), prof dr Piet ter Wee (VUmc), en vanuit Kenia door de projectcoördinatoren prof dr Anne Nangulu en prof dr Ambrose Kiprop (Moi University) en prof dr Mary Mburu (South Eastern Kenya University).

Het projectmatig onderzoek is deels gerelateerd aan het promotieonderzoek en gericht op bovengenoemde vier thema’s. Het wordt uitgevoerd door studenten en stafleden van beide partner universiteiten, in nauwe samenwerking met de VU: stafleden en MSc studenten van zowel VU, MU als SEKU dragen bij aan de onderzoeksprojecten in Kenia.

Lees het interview met de deelnemers van de VU

Asali project september 2015

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam