Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Van student naar junior docent: “Niet alles hoeft in een keer perfect te gaan.”

Interview met Oumaima el Ouarit, junior docent aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Lesgeven stond niet meteen op haar radar, maar het voelde al snel als een natuurlijke match. Tijdens haar rechtenstudie ontdekte Oumaima el Ouarit toevallig haar plezier in lesgeven, toen ze een juridisch onderwerp aan haar medestudenten toelichtte. “Daar stond ik dan, voor een klein groepje, en ik merkte dat ik het eigenlijk wel leuk vond.” Inmiddels, een jaar later als junior docent aan de VU-rechtenfaculteit, staat ze voor volle collegezalen.

Vandaag deelt ze haar ervaringen van de eerste maanden: de verrassingen, de bijzondere interacties met studenten en de momenten waarop ze zelf net zoveel leerde als hen.

Inspireer door toegankelijkheid, niet door hiërarchie
 “Na een les kwam een student naar mij toe en zei ze dat ze eindelijk het vak echt begreep. Ze vertelde dat mijn lessen haar hadden geholpen om meer motivatie en zelfvertrouwen te krijgen”, vertelt Oumaima. Het besef dat ze meer biedt dan alleen kennis, maakt dat ze niet snel van plan is te stoppen als docent. Nu ze enkele lessen achter de rug heeft, voelt ze zich steeds zekerder voor een volle collegezaal, geniet ze echt van het lesgeven en haar eigen groei. Oumaima: “Lesgeven is een vaardigheid die je pas echt ontwikkelt door te doen, fouten te durven maken en van ervaringen te leren.”

Voor haar draait lesgeven om toegankelijkheid, belangrijker nog dan hiërarchie. Ze gelooft dat respect en een open houding elkaar dan juist versterken. En hierbij ziet ze kwetsbaarheid juist als kracht: “Het is prima om toe te geven dat je eens iets niet weet over je eigen lesstof. Het biedt de kans om later op een vraag terug te komen en er samen van te leren.” En haar aanpak werpt duidelijk zijn vruchten af.

Pas afgestudeerd? Die zal vast geen les kunnen geven
De sprong naar docent voelde voor Oumaima als “een soort gekke metamorfose”, vertelt ze. “Ik wisselde de collegebanken meteen in voor de plek vooraan in de zaal. Daardoor heb ik beide perspectieven heel scherp op mijn netvlies. Wat ik nu merk, is dat studenten vooral behoefte hebben aan structuur bij de uitleg van complexe juridische onderwerpen. En dat begrijp je dus nog heel goed als je net bent afgestudeerd.”
 
Een sprong die uiteraard gepaard ging met wat spanning: “In het begin was ik bang dat studenten me misschien niet serieus zouden nemen, of dat ze zouden denken dat ik geen les kan geven, omdat ik net ben afgestudeerd.” Na haar eerste les bleek tot haar opluchting het tegendeel waar: studenten waarderen juist dat ze zich in haar kunnen herkennen. “Hierdoor werd de drempel om vragen te stellen lager. Het draagt echt bij aan een veilige en open leeromgeving. Toch moet je wel duidelijk het verschil tussen docent en student blijven bewaken. Communiceer duidelijk je verwachtingen. Dan weten je studenten waar ze aan toe zijn, en dat zorgt meteen voor meer respect.”

Oumaima kwam er ook al snel achter dat de rol van docent meer vraagt dan je op het eerste gezicht zou denken: “Ik wist wel dat het een grote opgave zou zijn, maar als student zie je doceren vooral als lesgeven en kennis doorspelen. In werkelijkheid komt er veel meer bij kijken. Het voorbereiden van de lesstof, het begeleiden van de studenten, contact maken met hen - dat is nog echt een vak apart”, vertelt ze. “Het was echt een eye-opener voor me, maar wel een waardevolle. Het kost zeker tijd en energie, maar juist de band die je opbouwt met studenten maakt het meer dan de moeite waard.”

Portret van Oumaima el Ouarit.

Werkt dit echt voor mijn studenten én voor mij?
“Ik ben niet het type docent dat alleen maar informatie zendt. Ik wil dat studenten actief aan de slag gaan met de lesstof,” als beginnende docent weet Oumaima maar al te goed dat het tijd kost om een eigen lesstijl te vinden en te experimenteren met methoden die voor zowel haarzelf als voor haar studenten werken. Toch heeft ze al vanaf het begin een sterke voorkeur voor interactieve, studentgeleide lessen. Zo remt ze haar studenten niet direct af als zij fouten maken, maar kijkt ze samen met hen bij welke denkstap het precies verkeerd is gelopen: “Met behulp van het bord visualiseer ik de denkstappen van de studenten, waardoor ze worden aangemoedigd om kritisch en actief mee te denken en zelf oplossingen te ontdekken.”

Toch moet er soms worden bijgestuurd, omdat niet elk onderwerp geschikt is voor deze aanpak. “Het belangrijkste is om flexibel te blijven en je eigen lesstijl te ontdekken. Het draait niet om perfectie. Maar om het durven maken van fouten en samen met je studenten leren. Niet alles hoeft in een keer perfect te gaan”, vindt Oumaima.

Ben je junior docent en zoek je inspiratie of wil je gewoon even sparren? Bezoek dan de VU Broedplaats voor tips, workshops en uitwisselingen met je collega’s.

“Doceren is écht een vak apart: het gaat niet alleen om lesgeven, maar ook om het begeleiden en verbinden met je studenten. Het was een eye-opener, maar wel een waardevolle.”

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam