Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Thijs Nijkamp, docent natuurkunde en lichamelijke opvoeding op het Vechtdal College

Thijs Nijkamp is sinds zes jaar werkzaam als docent natuurkunde en lichamelijke opvoeding op het Vechtdal College (drie locaties) in Hardenberg. Hij volgde de opleiding procesbegeleider Lesson Study en vertelt over de opleiding en zijn ervaring als procesbegeleider op school.  

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? 
Twee jaar geleden heb ik mijn tweede bevoegdheid (natuurkunde) behaald met een afstudeeronderzoek over Lesson Study, dat mij vanaf het begin af aan heeft getriggerd. Het is een methode om, met behulp van leerlingenfeedback, de lessen in het onderwijs te verbeteren. Ik heb de opleiding tot procesbegeleider gevolgd omdat ik op het Vechtdal College Lesson Study wil aanbieden als professionalisering voor collega’s, met als doel de leskwaliteit en het leerrendement te verbeteren. Ik gun iedereen de positieve ervaring met Lesson Study zoals ik die heb ervaren. 

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd? 
Ik had de ervaring als deelnemer deel te nemen in een Lesson Study. Nu ik de opleiding heb gevolgd ervaar ik een groot verschil. De grootste uitdaging als procesbegeleider is dat je focust op de begeleiding van het proces ligt en dat je vooral zo veel mogelijk ‘op je handen gaat zitten’. Door het stellen van de goede vragen zorg je ervoor dat de regie en eigenaarschap bij het Lesson Study-team optimaal is.
 
Nu je werkzaam bent als in de rol van procesbegeleider, kun je een voorbeeld geven van een traject dat je begeleidt? 
Op het moment begeleid ik een Lesson Study-team van vijf collega’s binnen de wiskundesectie.
De leervraag van het Lesson Study-team richt zich niet alleen op het vak wiskunde, maar is in te zetten bij ieder ander vak bij ons op school. Daarom delen we de resultaten, dan krijgen collega’s diezelfde handvatten aangereikt. 

Wat heeft de opleiding betekend voor je docentschap en je rol binnen de school? 
Het is wennen om mijn rol als docent om te zetten naar die van procesbegeleider. Mijn collega’s moesten daar vast ook aan wennen. In de toekomst hoop ik meer Lesson Study-teams te mogen begeleiden binnen de school, zodat de methode een nieuwe leercultuur en vorm van docentprofessionalisering wordt. Ik wil graag een docent blijven die leerlingen in een leerproces brengt en een procesbegeleider die zijn collega’s datzelfde leerproces gunt.  

Zou je de opleiding aanbevelen? 
Jazeker! Als procesbegeleider kom je in aanraking met allerlei verschillende docenten. Samen met hen heb je het over het allerbelangrijkste waarvoor wij voor de klas staan, namelijk de leerling! Wat heeft de leerling nodig om tot de gewenste resultaten te komen? Door meer Lesson Study-teams te begeleiden raak ik betrokken bij meer onderzoeken. Die onderzoeksresultaten kan ik gebruiken in mijn eigen lessen als docent. Win-win situatie zou ik zeggen! 

Heb je een tip voor toekomstige deelnemers? 
Als jij net zo enthousiast bent geworden over Lesson Study als ik, adviseer ik je in de toekomst ook deze opleiding tot procesbegeleider Lesson Study te volgen. En neem dan deze tip van mij aan: “Leun achterover en bewaak het proces, ga ‘op je handen zitten’ en stel de juiste vragen! 

Bekijk hier de deeltijdopleiding Procesbegeleider Lesson Study 

Thijs Nijskamp

Thijs Nijkamp over de Lesson Study cyclus:

Thijs Nijkamp over de Lesson Study cyclus:

"De Lesson Study-cyclus bestaat uit zes bijeenkomsten. Wij hebben er drie gehad en er worden nu leerlingen geïnterviewd. In de volgende bijeenkomst maken we de les, die we daarna gaan geven aan de eerste klas. Nadat de les is geëvalueerd en herzien, wordt die aan een andere klas gegeven. Na het herzien van deze tweede les evalueren we het proces, bekijken we de resultaten en gaan we conclusies trekken."

Lesson Study cyclus

Meer verhalen over de opleiding Procesbegeleider Lesson Study