Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Student-docenten inzetten: de voordelen en eerste stappen

Interview met Jip Gudden, docent Gezondheidswetenschappen
We spraken met docent Jip Gudden over het herkennen van talent, het verlichten van werkdruk en hoe het Students as Teachers (SaT)-programma niet alleen studenten ondersteunt, maar ook docenten en het onderwijs als geheel versterkt.

Dus Jip, waarom studenten en niet leraren? Zijn studenten nou écht beter geschikt om les te geven? 
“Student-docenten brengen iets unieks, iets wat wij als reguliere docenten niet zomaar kunnen geven: het authentieke studentenperspectief. Ze weten precies hoe het voelt om aan datzelfde vak te werken en kunnen hun medestudenten op een toegankelijke manier meenemen in die leerreis. Dit geeft ook zelfvertrouwen aan de medestudenten – ‘Als mijn docent het vak heeft gehaald, kan ik het ook.’

Wat ik bijzonder vind, is dat hun frisse blik ook nieuwe inzichten naar boven haalt. Ze zien wat wij als vanzelfsprekend beschouwen en kunnen zo processen en structuren positief uitdagen en vernieuwen. En ten slotte, we kunnen er niet omheen dat er een grote werkdruk heerst in het onderwijs. Student-docenten kunnen helpen om die last te verlichten.”

Klinkt goed! Maar hoe herken je dan de studenten die echt impact kunnen maken als Student as Teacher?
“Je herkent ze vaak aan hun enthousiasme en inspirerende energie tijdens presentaties. Soms zie je ook gewoon aan iemands persoonlijkheid dat ze in het lesgeven zouden kunnen schitteren. Laat ze weten dat hun presentatieskills opvallen en vraag of ze dit vaker willen doen – maar dan als docent. Meestal is die erkenning net de aanmoediging die ze nodig hebben!

Daarnaast is vakkennis natuurlijk belangrijk. Evenals de motivatie om tijd en moeite te steken in het lesgeven. Ze moeten natuurlijk ook zelfverzekerd zijn over de stof. En dat zelfvertrouwen groeit in de Students as Teachers-training. Een student-docent hoeft echt niet alles te weten –leren en experimenteren hoort er juist bij. En laten we eerlijk zijn, geen enkele docent weet álles!”

Portret van Jip Gudden.

Ik kan mij voorstellen dat het deels uit handen geven van doceren ook voelt als afscheid nemen van iets. Hoe ervaar jij dit?
“Ja, ik snap dat het voelt alsof je iets moet loslaten als docent, maar eigenlijk krijg je er juist iets bij. Het is een kans om studenten te begeleiden en te zien hoe zij het lesgeven oppakken, en dat is echt geweldig om mee te maken.

En omdat ik ze zelf train, blijf ik betrokken, en het samenwerken met zulke enthousiaste studenten is echt een van de leukste dingen aan deze baan. Het is dus niet echt iets afstaan; het is iets delen én iets terugkrijgen.”

Kost het niet veel tijd om Students as Teachers te trainen? Hoe combineer jij dit met je andere werkzaamheden?
“Nou, het kost inderdaad wat tijd. Vooral in het begin. Maar ik zie het echt als een duurzame investering. Door vanaf het begin met student-docenten te werken, sluit het onderwijs beter aan op wat studenten nodig hebben, en dat levert uiteindelijk veel op. Bovendien kun je een handige toolbox met trainingen, oefeningen en beoordelingsformulieren opvragen bij het VU CTL. Mail ctl@vu.nl en krijg de benodigde documenten toegemaild!

En als het eenmaal loopt, wordt het steeds makkelijker natuurlijk. Ervaren student-docenten begeleiden nieuwe lichtingen, een soort ‘train-de-trainer’-model. Zo bouw je eigenlijk een doorlopend traject op dat op termijn alleen maar tijd bespaart.”

Dus, wat zou je zeggen tegen een docent die nog twijfelt om Students as Teachers in te zetten? 
“Het belangrijkste is om te vertrouwen in het proces, de waarde ervan te zien, en niet bang te zijn. Durf het gewoon, probeer het eens!

Laatst vroeg een van mijn bijna afgestudeerde studenten zelfs of er binnenkort een vacature voor docent zou komen. Zo iemand brengt dan niet alleen frisse kennis mee, maar ook al veel ervaring in het onderwijs. En dat direct na hun studie, dat is bijzonder."

Meer weten over werken met Students as Teachers aan de VU? Neem een kijkje op de SaT-cursuspagina.

“Student-docenten brengen iets unieks, iets wat wij als reguliere docenten niet zomaar kunnen geven: het authentieke studentenperspectief."

Inspiratie: de voordelen van Students as Teachers

Docent Jip Gudden legt samen met twee student-docenten uit hoe het SaT-programma werkt: hoe je ermee start en hoe student-docenten niet alleen hun medestudenten ondersteunen, maar ook het onderwijs aan de VU versterken

Bekijk de video op YouTube

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam