Dus Jip, waarom studenten en niet leraren? Zijn studenten nou écht beter geschikt om les te geven?
“Student-docenten brengen iets unieks, iets wat wij als reguliere docenten niet zomaar kunnen geven: het authentieke studentenperspectief. Ze weten precies hoe het voelt om aan datzelfde vak te werken en kunnen hun medestudenten op een toegankelijke manier meenemen in die leerreis. Dit geeft ook zelfvertrouwen aan de medestudenten – ‘Als mijn docent het vak heeft gehaald, kan ik het ook.’
Wat ik bijzonder vind, is dat hun frisse blik ook nieuwe inzichten naar boven haalt. Ze zien wat wij als vanzelfsprekend beschouwen en kunnen zo processen en structuren positief uitdagen en vernieuwen. En ten slotte, we kunnen er niet omheen dat er een grote werkdruk heerst in het onderwijs. Student-docenten kunnen helpen om die last te verlichten.”
Klinkt goed! Maar hoe herken je dan de studenten die echt impact kunnen maken als Student as Teacher?
“Je herkent ze vaak aan hun enthousiasme en inspirerende energie tijdens presentaties. Soms zie je ook gewoon aan iemands persoonlijkheid dat ze in het lesgeven zouden kunnen schitteren. Laat ze weten dat hun presentatieskills opvallen en vraag of ze dit vaker willen doen – maar dan als docent. Meestal is die erkenning net de aanmoediging die ze nodig hebben!
Daarnaast is vakkennis natuurlijk belangrijk. Evenals de motivatie om tijd en moeite te steken in het lesgeven. Ze moeten natuurlijk ook zelfverzekerd zijn over de stof. En dat zelfvertrouwen groeit in de Students as Teachers-training. Een student-docent hoeft echt niet alles te weten –leren en experimenteren hoort er juist bij. En laten we eerlijk zijn, geen enkele docent weet álles!”