Stefan en Emile startten hun eigen bedrijf tijdens bachelor CreaTe

Studenten Creative Technology richten eigen bedrijf op en verkopen het aan LG

Veel CreaTe studenten hebben een ondernemende en creatieve geest; een aantal studenten en alumni is een eigen bedrijf gestart.

Zo is het succesvolle bedrijf Homey -een pratend huisautomatiseringssysteem- opgezet door twee CreaTe-studenten tijdens hun studie aan de Universiteit Twente. Emile Nijssen en Stefan Witkamp hadden een goed idee, en startten hun werk aan Homey: een automatiseringssysteem voor in huis. Sindsdien is hun bedrijf exponentieel gegroeid. In 2024 is het bedrijf overgenomen door LG Electronics.

Wat Stefan zegt tegen toekomstige studenten:

"Ik kan CreaTe aanraden aan alle scholieren die (digitale) productontwikkeling willen doen – als je uitvinder wilt worden, zegmaar. Het beste is dat je niet alleen maar programmeren, elektrotechniek en ook bedrijfskunde leert, maar dat je dit leert terwijl je je eigen ideeën uitwerkt en uitvoert, zodat je ook je brainstorm- en projectmanagementvaardigheden ontwikkelt.
Bij CreaTe krijg je echt terug wat je erin stopt. Dus als je er veel in stopt, krijg je enorme waarde terug."

Meer weten over dit CreaTe avontuur? Bekijk de video van Stefan en Emile in 2018 op de website van UT.

Emile Nijssen (links) en Stefan Witkamp, Create studenten en oprichters van het Enschedese bedrijf Athom. Beeld: Athom

"Bij CreaTe leer je door producten te ontwikkelen in kleine teams, van initieel idee tot proof-of-concept. Deze manier van werken in een klein team, waarin iedereen zijn eigen sterke kanten kan bijdragen om ideeën te realiseren, is ontzettend nuttig om te leren. Gecombineerd met de start-up-focused business vakken heeft dit ons geholpen om Homey op te richten, te laten groeien, en uiteindelijk te verkopen aan LG Electronics."

Wil je meer weten?

Neem gerust contact met ons op

Heb je een vraag over de toelatingseisen?

Neem voor specifieke vragen over CreaTe contact op via studyadvisor-create@vu.nl

Of stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl

Gijs van Ierssel, studieadviseur Creative Technology VU