1. Hoe was het voor jou als student om deel te kunnen nemen en bij te dragen aan curriculumvernieuwing?
"Als student vond ik het superleuk om deel te nemen aan en bij te dragen aan de curriculumvernieuwing. Ik zit nu in mijn master Antropologie en heb hiervoor ook de bachelor Antropologie gedaan. Normaal gesproken zie je als student wel kleine veranderingen en kun je bijdragen via evaluaties, maar om echt van deze kant te zien hoe iets compleet nieuws geïntroduceerd wordt, is geweldig. Het gevoel dat je erbij hoort en dat je input gewaardeerd wordt, geeft veel voldoening. Je visie als student wordt serieus genomen en dat maakt het extra leuk."
2. Hoe was de samenwerking met docenten? Hoe was de sfeer?
"De samenwerking met de docenten verliep heel goed. Iedereen zat erbij, iedereens mening werd gehoord en er werd actief om ieders input gevraagd. Zowel docenten als studenten hadden waardevolle inbreng en er was wederzijds respect voor elkaars bijdragen. De docenten brachten hun organisatorische en vakinhoudelijke kennis in, terwijl wij als studenten onze ervaringen deelden. Dit maakte het gesprek waardevol en zorgde voor een fijne sfeer waarin meningen en input erg gewaardeerd werden."
3. Hoe heb je de Visual Thinking Strategy sessie ervaren?
"De sessie met Visual Thinking Strategy was heel leuk. Ik hou sowieso van naar musea gaan en kunst bekijken, maar dit was een hele nieuwe manier om te kijken. Je wordt continu aan het denken gezet over wat je ziet en waarom je denkt dat je het ziet. Dit proces maakt je bewust van je eigen denkpatronen en waarom je bepaalde conclusies trekt. Het kunstwerk dient eigenlijk als een tool om naar jezelf te kijken, als een soort spiegel. Dit vond ik een heel leuke en waardevolle manier om mee te werken, vooral binnen Antropologie, maar ook in andere vakgebieden."
4. Hoe heb je de opzet van de workshops ervaren?
"Ik vond de opzet van de workshops heel goed. Het begon met het uitproberen van Visual Thinking Strategies, Nature Based Learning en Art Based Learning. Dit gaf een duidelijk idee van wat deze methoden inhouden. Later hadden we een brainstormsessie binnen de Antropologie afdeling, wat nieuwe inzichten opleverde. Het was ook leuk om met andere groepen samen te werken en van hen te horen hoe zij deze methoden toepassen. Het samenbrengen van al deze inzichten vond ik heel waardevol."
5. Wat neem je ervan mee? / Ben je tevreden met het resultaat?
"De workshops hebben me bewuster gemaakt van mijn denkprocessen. Als ik nu iets zie, zoals een foto, denk ik bewuster na over waarom ik iets zie zoals ik het zie. Hoewel ik maar twee workshops heb gevolgd, merk ik dat deze bewustwording af en toe terugkomt. Ik ga komend jaar mijn scriptie schrijven voor Antropologie en wil dit combineren met fotografie. De inzichten uit de workshops kunnen hierbij helpen, omdat ik nu bewuster omga met beelden en de betekenis ervan."
6. Heb je nog suggesties?
"Ik vond het waardevol om een sessie te hebben met alleen de Antropologie afdeling. Dit was eigenlijk niet gepland, maar ontstond doordat we een ander evenement hadden. Het gaf ons de kans om met een klein groepje dieper op de materie in te gaan. Misschien kan in de toekomst eerst een workshop en daarna direct een brainstormsessie gepland worden. Het is ook belangrijk om momenten te creëren waar verschillende afdelingen samenkomen, maar ook om met de eigen afdeling dieper in te gaan."
Romy de Vos over het integreren van Visual Thinking Strategies in cursusontwerp
7. Zou je andere faculteiten aanraden om op deze manier te gaan werken?
"Ik denk dat deze methoden heel waardevol kunnen zijn voor veel faculteiten. Het helpt je bewuster om te gaan met je eigen denkprocessen en doorbreekt dagelijkse patronen. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten en ideeën. Ik denk dat deze aanpak overal goed zou kunnen werken en waardevol kan zijn voor verschillende studierichtingen."
8. Wil je nog iets anders delen?
"Ik vond het geweldig om aan deze workshops mee te doen en ben benieuwd hoe deze methoden verder toegepast gaan worden in de studies en misschien ook in andere faculteiten."
Contact en meer informatie
Heb je interesse in (curriculumontwikkeling met) Art/Nature Based Learning, VTS, Verhalen veranderen of een sessie voor je team, vakgroep of opleiding?
Contactpersoon