Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Het belangrijkste doel van dit project is de persoonlijke en professionele groei van docenten en onderwijskundig leiders te versterken. Datzelfde beogen we ook samen met junior docenten, PhD’s met onderwijstaken en studenten met onderwijstaken (Students as Partners). We hebben een samenhangend aanbod ontwikkeld. Docenten en onderwijskundig leiders kunnen afzonderlijke delen volgen, of kunnen een specifiek traject doorlopen en zich ontwikkelen tot toetsspecialist, docentcoach, onderwijsontwerper of onderwijskundig leider. Hiervoor hebben we korte en langere programma’s en workshops ontwikkeld, intervisie- en coachtrajecten, 24-uurs sessies en seizoensevenementen.
Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
Tijdens de looptijd van het Kwaliteitsplan hebben we kortlopende programma’s ontwikkeld zoals Bouwen aan sterke onderwijsteams en korte programma’s over ontwerpen op curriculumniveau. Via de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) hebben we ruim 200 VU-docenten opgeleid om onderwijsprojecten op curriculumniveau te leiden, met focus op onderwijsverbetering en -vernieuwing. Met de Basis en Senior Kwalificatie Examinering (BKE en SKE) bevorderen we toetskwaliteit op vak- en vakoverstijgend niveau. We hebben startprogramma’s ontwikkeld voor PhD’s en opleidingsdirecteuren, trajecten om studentbegeleiding te bevorderen, 24-uurs ontwerpsessies en retraites. De Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) hebben we vernieuwd.
Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
Het is altijd inspirerend als deelnemers zich na een traject verder willen verdiepen. Iets heeft hen geraakt en ze willen zich met passie verder bekwamen: ze zetten zich op grotere schaal in voor onderwijsvernieuwing bijvoorbeeld. Of kiezen voor een CTL-ontwikkelpad om zo door te groeien naar toetsspecialist, docentcoach, onderwijsontwerper of onderwijskundig leider. Een aantal duikt het onderwijskundig onderzoek in. Dat is ook bemoedigend. Er is inmiddels een behoorlijk aantal VU CTL-alumni dat een Comeniusbeurs heeft ontvangen.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Met het ontwikkelde aanbod beogen we onze deelnemers te versterken in didactiek en leiderschap. Ze verdiepen hun visie op academisch onderwijs. Ze voelen zich competenter in hun werk. Hun groei in expertise versterkt het onderwijsklimaat aan de VU, bevordert de kwaliteit van onderwijs en zorgt voor een betere aansluiting bij de VU-visie. Uiteindelijk komt dit de groei van onze studenten ten goede. En dat is waar we het uiteindelijk voor doen.
Professionele ontwikkeling van docenten
In het kader van de Onderwijsagenda 2023-2028 en de landelijk vastgestelde thema’s van de Kwaliteitsafspraken is het Kwaliteitsplan Onderwijs VU ontwikkeld. Dit kwaliteitsplan is tot stand gekomen in nauw overleg met de medezeggenschap. Uit dit kwaliteitsplan zijn verschillende projecten voortgekomen, waaronder dit project: professionele ontwikkeling van docenten. We interviewen projectleider Karen van Oyen.

Alle projecten binnen het Kwaliteitsplan Onderwijs VU
Meer informatie en contact
Heb je vragen?
Contactpersoon