Prof. Dr. Iwan de Esch

Persoonlijke informatie

* Hoogleraar Drug Design & Synthesis in de divisie Medicinale Chemie

* Afdelingshoofd Chemie & Farmaceutische Wetenschappen

* Oprichter van De Novo Pharmaceuticals Ltd. (1999)

* Oprichter van IOTA Pharmaceuticals Ltd. (2008). (2008)

* Oprichter van Griffin Discoveries B.V. (2009)

Carrière

Prof. De Esch studeerde organische chemie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Van 1994 tot 1998 promoveerde hij aan de afdeling Farmacochemie van de Vrije Universiteit (promotor: prof. Timmerman) en aan de Universiteit van Cambridge. Vervolgens deed hij postdoctoraal onderzoek in de Drug Design Group aan de Universiteit van Cambridge (UK). Het onderzoek van deze academische groep resulteerde in de biotech De Novo Pharmaceuticals, die De Esch in 2000 mede oprichtte en waar hij werkte als groepsleider en projectleider.

Hij keerde terug naar de academische wereld in 2003 en werd assistent en vervolgens universitair hoofddocent in de onderzoeksgroep Medicinale Chemie aan de VU. Hij zette de succesvolle onderzoekslijn fragment-gebaseerd geneesmiddelontwerp op en werd medeoprichter van de spin-offs IOTA Pharmaceuticals (2007) en Griffin Discoveries (2009). In 2011 ontving hij de Galenus Onderzoeksprijs voor zijn werk op het gebied van fragmentgebaseerde geneesmiddelenontdekking en de valorisatie van zijn onderzoek. Prof. De Esch heeft vele onderzoeksbeurzen ontvangen, onder andere van Top Institute Pharma, Technologiestichting STW, EU-FP7 en het Innovative Medicines Initiative (IMI). Hij is de coördinator van een groot Europees netwerk genaamd FRAGNET dat zich richt op de verdere ontwikkeling van fragmentgebaseerde geneesmiddelontwerpbenaderingen.

Klik hier om terug te gaan naar de afdeling Medicinale Chemie