Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Online onderwijs: hoe maak je nou echt contact met je studenten?

Interview met Thérèse Onderdenwijngaard, opleidingscoördinator Organisatiewetenschappen
Je opent je laptop en bereidt je voor op weer een online les. De schermen vullen zich langzaam met de gezichten van je studenten, die je eigenlijk nauwelijks kent. Je stelt een vraag, maar je woorden blijven hangen in een soort leegte. Ook in de break-outrooms hangt er een ongemakkelijke stilte, niemand lijkt echt contact te maken met elkaar.

Thérèse Onderdenwijngaard, opleidingscoördinator Organisatiewetenschappen, herkent dit beeld maar al te goed. Vandaag vertelt ze hoe de coronapandemie en online onderwijs niet alleen de dynamiek tussen studenten en docenten veranderde, maar ook leidde tot een succesvol peermentoringprogramma binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW). 

“We wisten niet eens wie onze eerstejaars waren”
Thérèse kon zich nauwelijks voorstellen hoe zwaar de coronageneratie het heeft gehad en hoe de impact nog steeds merkbaar is: deze studenten moesten zich staande houden in een razendsnel veranderende wereld, zonder de gebruikelijke steun en begeleiding van de universiteit. “We wisten niet eens wie onze eerstejaars waren”, vertelt ze. Tot op de dag van vandaag voelt online onderwijs voor veel docenten nog steeds afstandelijk, en studenten ervaren dat vaak hetzelfde. 

Het resultaat? Gebrek aan motivatie en studievoortgang onder studenten. Want zonder persoonlijke interactie blijven vragen liggen, groeit de onzekerheid en ontbreekt het gevoel om echt onderdeel te zijn van de universiteit. “Voor eerstejaars maakte het gebrek aan contact op locatie de overgang naar de universiteit nog moeilijker. Niemand wist echt hoe we deze situatie moesten aanpakken. Een ding was wel duidelijk: docenten en studenten moesten samen de schouders eronder zetten.” 

Studenten leren het meest van elkaar 
En zo ontstond het peermentoringprogramma binnen de FSW. Mentoring, waarbij ouderejaars studenten nieuwe studenten begeleiden en ondersteunen, bleek een effectieve manier om de kloof te overbruggen en weer echte verbinding te creëren. Inmiddels is het programma een vast onderdeel van alle vijf de afdelingen van de faculteit. “Het was duidelijk dat niet alleen wij als docenten, maar ook onze studenten een grote rol moesten krijgen in het begeleiden van hun medestudenten. Zij werden ervaringsdeskundigen.” 

Een van die mentoren is Daniël Wendt, derdejaarsstudent Politicologie. “Eerstejaars vinden het vaak prettig om iemand uit een hoger jaar te kennen, die weet hoe de vakken in elkaar zitten en hoe je je draai kunt vinden”, vertelt Daniël. “Als niemand je bijvoorbeeld wijst op het bestaan van een studievereniging, loop je zomaar het risico om die ervaring te missen.” 

Het mentoringprogramma biedt meer dan alleen praktische ondersteuning. Het geeft ook een sociaal vangnet en zorgt ervoor dat studenten elkaar leren kennen. “Tijdens een-op-een gesprekken merk je echt dat er een band ontstaat, en dat maakt het juist zo waardevol”, vertelt Daniël. “Daardoor durven studenten ook diepere vragen te stellen en persoonlijke kwesties te delen.” 

Portretfoto van Thérèse Onderdenwijngaard

Minder werkdruk voor docenten, meer tijd voor verbinding
“Zo’n mentorprogramma werkt natuurlijk pas echt goed als de docenten en studenten samenwerken”, zegt Thérèse. “Toen gebeurde dat nog te weinig. Een gemiste kans was dat.” Dankzij het Students as Teachers-project kunnen docenten en studentmentoren nu wel de handen ineenslaan. Door samen te werken wordt de begeleiding van studenten niet alleen effectiever, maar ontstaat er ook een sterkere band tussen de docenten en studenten. Zo wordt het onderwijs beter afgestemd op wat studenten echt nodig hebben. Tegelijkertijd neemt dit werk uit handen van de docenten, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun kerntaak.

“Studentmentoren krijgen ook creatieve vrijheid van de docenten om de bijeenkomsten vorm te geven op een manier die past bij wat hun groep nodig heeft”, legt Daniël uit. “Zij weten natuurlijk het beste waar hun medestudenten tegenaan lopen”, voegt Thérèse toe. Nieuwe mentoren starten met een training en krijgen daarna begeleiding van coördinatoren uit de vijf afdelingen. Dit programma biedt studentmentoren bovendien de kans om door te groeien, zoals Daniël deed toen hij coördinator werd bij Bestuurswetenschap & Politicologie.

Benieuwd hoe dit precies in de praktijk werkt? Bezoek het symposium van Thérèse op donderdag 19 december en ontdek haar visie op de toekomst van peermentoring.

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam