Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderzoek Versnellingsplan

Interview met projectleider Martijn Meeter, hoogleraar onderwijswetenschappen
In het kader van de Onderwijsagenda 2023-2028 en de landelijk vastgestelde thema’s van de Kwaliteitsafspraken is het Kwaliteitsplan Onderwijs VU ontwikkeld. Dit kwaliteitsplan is tot stand gekomen in nauw overleg met de medezeggenschap. Uit dit kwaliteitsplan zijn verschillende projecten voortgekomen, waaronder dit project: onderzoek Versnellingsplan. We interviewen projectleider Martijn Meeter.

Wat was het belangrijkste doel van jouw project? 
De VU heeft gekozen voor een concept van Activerend Blended Onderwijs. Maar komt dat inmiddels wel echt terug in het onderwijs? Dat wilden we onderzoeken, want als beleid niet terugkomt in de didactiek, wat heeft de student er dan aan?

Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
In ons project hebben we veel gedaan. Zo hebben we eerst een nieuwe methode ontwikkeld om zo objectief mogelijk te kunnen beoordelen in welke mate een studievak activerend en blended is. Dit hebben we gedaan door aspecten uit Canvas, de studiegids, en studiehandleidingen te analyseren en activiteiten binnen cursussen te tellen. Met een groep onderzoekers bekeken we ongeveer 130 bachelorvakken uit 2019, 2022 en 2023 en vergeleken we de edities om trends te ontdekken. Interviews met docenten bevestigden onze observaties. De resultaten tonen aan dat het onderwijs aan de VU al activerend is, maar dat blended onderwijs nog kan groeien. Ondanks de digitale vaardigheden opgedaan tijdens de coronapandemie, zijn veel docenten teruggekeerd naar traditioneel onderwijs. We onderzoeken of dit in 2023 en 2024 verandert

Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project? 
Hoe beoordeel je of een cursus activerend en blended is, zonder hem zelf in zijn geheel te volgen? We hebben daar een systeem voor ontworpen dat dit deed op basis van Canvas en het rooster. Het meest bijzondere moment was toen na een eerste ronde interviews met docenten bleek dat het systeem werkte. Het kan dus vaker worden gebruikt.

Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Het is belangrijk voor beleidsbepaling om zo eerlijk mogelijk te onderzoeken of je beleid werkt. Daar moet je je verplicht toe voelen als instelling. Het feit dat we dit project konden uitvoeren in het kader van het kwaliteitsplan is dus op zich al waardevol en zal ook voor de langere termijn veel kunnen bijdragen aan verbeteringen in het onderwijs aan de VU.

Portretfoto van Martijn Meeter

Alle projecten binnen het Kwaliteitsplan Onderwijs VU

Meer informatie en contact

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Isabella van Ophem via i.m.m.j.van.ophem@vu.nl

Of bel Isabella van Ophem op telefoonnummer +31 20 598 85488

Contactpersoon

  • Isabella van Ophem
  • Programmamanager Kwaliteitsplan Onderwijs VU
Portretfoto van Isabella van Ophem

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam