Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Meer dan een lesmethode: ontdek het Mixed Classroom Model met Marieke Toffolo

Het Mixed Classroom Model is meer dan een lesmethode: het is een dynamisch kader dat de kracht van diversiteit in leslokalen benut, een model dat voortbouwt op verschillende stemmen om de leerervaring voor alle studenten te verrijken. Vandaag zitten we samen met Marieke Toffolo, universitair docent in Klinische Psychologie, die deze theorie in de praktijk brengt en een ruimte creëert waarin niet alleen elke stem wordt gehoord, maar ook gewaardeerd.

Het gedrag voordoen dat jij wil zien
Hoe je begin je met het implementeren van het Mixed Classroom Model? Marieke creëerde eerst een omgeving die open dialoog aanmoedigt. "Ik had een tutorial waarin ik de Mixed Classroom-aanpak direct toepaste. We zorgden meteen voor een open leerklimaat door gezamenlijk regels op te stellen. Daarna vroeg ik de studenten zich voor te stellen door iets te delen over hun achtergrond, wat hen als persoon heeft gevormd, en hun belangrijkste waarden," vertelt Marieke. Een benadering die toont hoe belangrijk het is om een basis van vertrouwen en inclusiviteit te creëren, en zo een respectvolle leeromgeving vorm te geven. "Er gebeurde iets moois: iedereen stelde zich open en deelde veel meer dan ze ooit met hun medestudenten zouden hebben gedeeld."

Marieke verweeft graag persoonlijke verhalen in haar onderwijs. Dat is een rode draad in haar lesgeven. “Ik gebruik mezelf ook veel als voorbeeld. Ik probeer kwetsbaarheid te tonen, waarbij ik zeg: 'Ja, ik ben ook niet perfect en heb misschien bepaalde gedachten of ideeën die niet altijd behulpzaam zijn,'" merkte ze op, waarbij ze de kracht van kwetsbaarheid benadrukte in het verbinden met studenten. Authenticiteit moedigt studenten aan zich te openen en overbrugt de kloof tussen theoretische concepten en toepassingen in de echte wereld. "Onderwijsprofessionals spelen een cruciale rol in het voordoen van het gedrag dat ze willen zien." 

Portretfoto van Mariek Toffolo

Omgaan met Hot Moments 
Kwetsbaarheid kan ongemakkelijke situaties opleveren. Hoe ga je daarmee om? Marieke benadrukt het belang van respectvolle en open dialoog bij het omgaan met potentieel ongemak tijdens discussies. Verder dan alleen het omgaan met uitdagende gesprekken, benadrukt ze het creëren van een sfeer van samenwerking waar elke stem niet alleen wordt gehoord, maar ook gewaardeerd. "Als onderwijsprofessional heb je de verantwoordelijkheid om de leeromgeving te waarborgen, ervoor te zorgen dat het een veilige en open ruimte blijft voor iedereen." Een voorbeeld dat ze deelt, betreft een Hot Moment in de klas, waarbij de kracht van calling in over calling out werd gedemonstreerd. 

"Tijdens een recente discussie in een les over een gevoelig onderwerp uitte een student sterke meningen die weinig te maken hadden met de oorspronkelijke discussie. Medestudenten werden hier ongemakkelijk van. Ik greep in en leidde het gesprek terug naar het hoofdonderwerp om de lesomgeving te beschermen. Toen ik echter merkte dat deze uitgesproken student hierdoor van streek raakte, besloot ik het onderwerp niet verder in de les te bespreken, maar na de les een privégesprek met hem te voeren om mijn beslissing uit te leggen en ervoor te zorgen dat hij ook werd gehoord. Dit creëerde ruimte voor de student om openlijk te reflecteren, een dieper begrip van zijn standpunt te krijgen en waarom het andere studenten misschien ongemakkelijk maakte," vertelt Marieke. 

In de kern van het Mixed Classroom Model staat actieve betrokkenheid van studenten bij het definiëren van normen binnen de les. "Dit Hot Moment werd een kans voor zowel mij als de student om diepgaand te leren, spanning te verminderen en wederzijds respect te bevorderen," vertelt Marieke. 

"Hé, ik ben niet zomaar een nummer" 
Vooruitkijkend ziet Marieke een onderwijslandschap voor zich waarin onderwijsprofessionals actief betrokken zijn bij studenten buiten de collegezaal. "Ik hoop dat meer leraren de tijd nemen om hun studenten te leren kennen en in hen te investeren. Omdat ik zie dat studenten dat echt waarderen, en het helpt hen gemotiveerd te zijn en zich te openen. Ze hebben het gevoel van 'Hé, ik ben niet zomaar een nummer!'" benadrukte ze, waarbij ze het positieve effect van onderwijsprofessionals die actief deelnemen aan het welzijn van studenten en een stimulerende leeromgeving belicht.

Benieuwd naar het Mixed Classroom Model? Bezoek de Mixed Classroom-pagina en meld je (gratis) aan voor de aankomende workshopreeks.

“Stel je een ruimte voor waar leerlingen niet alleen leren van studieboeken, maar ook van elkaar: waar ze voortbouwen op een lappendeken van achtergronden, meningen en perspectieven.” 

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam