Het gedrag voordoen dat jij wil zien
Hoe je begin je met het implementeren van het Mixed Classroom Model? Marieke creëerde eerst een omgeving die open dialoog aanmoedigt. "Ik had een tutorial waarin ik de Mixed Classroom-aanpak direct toepaste. We zorgden meteen voor een open leerklimaat door gezamenlijk regels op te stellen. Daarna vroeg ik de studenten zich voor te stellen door iets te delen over hun achtergrond, wat hen als persoon heeft gevormd, en hun belangrijkste waarden," vertelt Marieke. Een benadering die toont hoe belangrijk het is om een basis van vertrouwen en inclusiviteit te creëren, en zo een respectvolle leeromgeving vorm te geven. "Er gebeurde iets moois: iedereen stelde zich open en deelde veel meer dan ze ooit met hun medestudenten zouden hebben gedeeld."
Marieke verweeft graag persoonlijke verhalen in haar onderwijs. Dat is een rode draad in haar lesgeven. “Ik gebruik mezelf ook veel als voorbeeld. Ik probeer kwetsbaarheid te tonen, waarbij ik zeg: 'Ja, ik ben ook niet perfect en heb misschien bepaalde gedachten of ideeën die niet altijd behulpzaam zijn,'" merkte ze op, waarbij ze de kracht van kwetsbaarheid benadrukte in het verbinden met studenten. Authenticiteit moedigt studenten aan zich te openen en overbrugt de kloof tussen theoretische concepten en toepassingen in de echte wereld. "Onderwijsprofessionals spelen een cruciale rol in het voordoen van het gedrag dat ze willen zien."