Margot werkt als buitenlandredacteur, zowel voor online als de radio- en tv-journaals. “In het begin kon ik me niet voorstellen dat je een werkdag bezig kan zijn met een tv-item van 1 minuut en veertig seconden. Dat is dus wel zo: eerst zorgen dat je van een onderwerp de hoed en de rand weet, beelden van persbureau’s bekijken, overleggen met de eindredacteur, correspondenten en de presentator, nieuwsontwikkelingen blijven volgen, samenwerken met de grafische specialisten en de teksten schrijven.”
Al tijdens haar master ging Margot stage lopen; ze deed op de NOS-redactie haar sciptie-onderzoek naar de relatie tussen beeld en tekst. “Zo spreken we op de redactie over de ‘afwaszin’; bij welke woorden laat je de afwas voor wat het is en ga je meteen het nieuws kijken? Ik weet niet of mijn uitkomsten significant waren, maar het is de opstap geweest naar mijn huidige baan.”
Nieuwsgierigheid en leergierigheid kenmerken Margot. “Ik herinner me dat mijn ouders toen ik jong was op ouderavonden te horen kregen dat ik altijd mijn vinger opstak. ‘Begrijpt ze het niet of wil ze gewoon meer weten van alles?’, vroegen ze zich op school af. Het laatste is het geval. Ik wil graag begrijpen hoe zaken in elkaar steken, ook al lijkt het taaie kost: geopolitieke conflicten, de Brexit, de handelsoorlog tussen China en Amerika…”
Dilemma’s
Een belangrijk onderdeel van de master is journalistieke waarheidsvinding en welke dilemma’s daarbij om de hoek komen kijken. “Uit welke bron haal je je informatie: van een gerenommeerde krant of via een socialmediakanaal van een belanghebbende partij? Komen in een verhaal de verschillende meningen evenwichtig aan bod? Wie is je publiek en hoe bereik je mensen echt? Met die bagage kun je of de journalistiek in of juist onderzoek doen naar de journalistiek.”
Verder herinnert ze zich dat het onderwijs op de VU erg persoonlijk was. “We waren met twaalf studenten en zes bevlogen docenten. Ik heb tijdens werk en studie een stok achter de deur nodig en de docenten merkten het snel op dat ik zaken op het laatste moment aan kan laten komen en zelfs ’s nachts mijn opdrachten inleverde.”
Tijdens haar studie vond Margot het belangrijk dat er volop gediscussieerd werd over onderwerpen. “Op de werkvloer zijn er ook volop discussies over de insteek van je onderwerp of de beelden die je kiest. In mijn ogen ben je er als journalist voor verantwoordelijk dat jouw kijkers, luisteraars en lezers in korte tijd betrouwbare informatie krijgen.”
Margot kan haar eerste stappen op de redactievloer nog helder voor de geest halen. “Toen ik bij de NOS binnenkwam, sprong ik voor mijn gevoel op een rijdende trein en vroeg me af of ik het journalistieke werk wel aankon. Met goede begeleiding van ervaren collega’s ben ik inmiddels vier jaar later zelf onderdeel van deze enorme leerschool. Ik kan het universitaire journalistiekstudenten aanraden: ga tijdens je studie alvast in de praktijk kijken, durf uit te spreken welke richting je op wil en wat je daarvoor nodig hebt.”