Maak kennis met Andreas Wismeijer

Andreas Wismeijer geeft de vijfdelige leergang Psychologie. Wat zijn zijn drijfveren en waarom geeft hij zo graag les voor HOVO? Lees het in dit interview.

Wat is uw achtergrond en wat is uw vakgebied?
Ik heb psychologie gestudeerd aan Tilburg University en heb daarna gewerkt aan de Universitat Autònoma de Barcelona als onderzoeker en docent. Vervolgens ben ik teruggekeerd naar Tilburg om daar een promotieonderzoek te doen. Ik ben werkzaam in een vakgebied dat zich het best laat omschrijven als een kruising tussen de persoonlijkheidspsychologie, sociale psychologie en evolutionaire psychologie.

Waar komt u fascinatie voor dit onderwerp vandaan?
Gedrag heeft altijd mijn interesse gehad, ik ben eerder observator dan acteur: ik kijk graag naar hoe anderen zich gedragen en probeer dit te plaatsen in de context. Verschillende mensen laten zo veel verschillen in gedrag zien dat ik altijd wilde weten waar die verschillen vandaan komen. Waarom reageert iedereen zo anders?

Wat vindt u binnen uw vakgebied het interessantste onderwerp?
Ik ben gepromoveerd op de psychologie van geheimen en dit is nog steeds mijn primaire onderzoeksthema. Waarom hebben mensen geheimen, hoe houden ze iets geheim en vooral: wat zijn de consequenties van het hebben van grote geheimen voor het psychisch functioneren en welbevinden?

Wat maakt het lesgeven bij HOVO Amsterdam zo leuk?
Ik geef al sinds 2004 les voor HOVO. Net als de cursisten zie ik de colleges als een uitje: het is heerlijk om aan geïnteresseerde mensen les te mogen geven. En de levenservaring van de cursisten maken de colleges des te interactiever en meer waardevol.

Wat hoopt u uw cursisten mee te geven tijdens uw lessen?
Mijn verbazing over de mens, over jezelf, zelfs over het leven. Hoe kom het dat wij eruit zien en ons gedragen zoals we doen? Hebben we een vrije wil? Of wordt ons gedrag gestuurd door allerlei externe factoren waar wij vaak geen weet van hebben?

In welk opzicht zijn uw cursussen uniek?
Mijn cursussen gaan over de moderne wetenschappelijke inzichten over gedrag. Die vertaal ik zo veel mogelijk naar alledaagse concrete voorbeelden. Daarmee hoop ik dat de cursisten de stof beter begrijpen én direct nadenken over hoe ze de inzichten kunnen toepassen in hun eigen leven. Geen ver van mijn bed show dus!

Is er een gebeurtenis die u is bijgebleven van een HOVO-cursus?
Ik vind het een eer dat meerdere cursisten mijn leergang Psychologie voor de tweede keer volgen. Sommigen ken ik daarom al bijna zeven jaar. Erg bijzonder om vriendschappen in de collegebanken te zien opbloeien!

U leert mensen veel en een mens is immers nooit uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over zou willen leren?
Ik wil heel graag meer weten over Egypte, een cultuur die mij altijd al gefascineerd heeft sinds ik op schoolreis met de basisschool voor het eerst een mummie zag in het voormalige rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik hoop ooit nog archeologie te mogen studeren in mijn vrije tijd. Maar vooralsnog eisen mijn kinderen de meeste vrije tijd op, daar geniet ik van zo lang het kan.

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.