Bij Communicatiewetenschap is dat het geval. Daar werken studenten en docenten samen in innovatieteams, waar studenten als gelijkwaardige collega’s meedenken. "Dit zorgt voor een frisse, studentgerichte blik en houdt de academische leerlijn actueel en relevant."
Luister naar de “klant”
Een onderwijsinnovatieteam is een samenwerking waarin docenten en studenten samen aan de slag gaan om het onderwijs te verbeteren. Bij Communicatiewetenschap zijn er maar liefst drie zo een teams opgericht om innovatieve projecten van docenten te ondersteunen en de methodologische en academische leerlijn te versterken. Hierbinnen staan studenten op gelijkwaardige voet met de professoren, afdelingshoofden en onderwijsprofessionals. Het zijn dus échte collega's. Esther Schagen geeft aan dat deze samenwerking “flink uitzoeken is, voor ons en voor hen, maar dat maakt het ook weer leuk.”
“Als je je eigen onderwijs goed wilt positioneren, moet je de meningen en zienswijzen van iedereen die daarbij betrokken is meenemen.”
Esther, met haar achtergrond in de commerciële sector, vertelt hoe ze heeft geleerd dat je een product nooit kunt verkopen zonder eerst goed naar de klant te luisteren. Eén van die “klanten” is student Joëlle Kat. Zij is onderdeel van het communicatieteam en draagt (deels) de verantwoordelijkheid voor de sociale media, de Open Dag en de website. Samen met haar team heeft zij het project Medialogica opgericht, waarbij lessen worden ontwikkeld en gegeven op middelbare scholen om een kijkje te geven in de academische wereld. “Door het studentenperspectief erbij te betrekken, worden de lessen boeiender voor studenten en trekt de VU meer nieuwe studenten aan,” vertelt Joëlle.
Kritiek? Aangenomen!
Een belangrijke eerste stap in de samenwerking met studenten is hen leren kennen als méér dan alleen studenten. "Door te praten over hun achtergrond, hobby's en interesses, leer je veel over hen en hun sterke punten," vertelt Esther. "Let vooral goed op kritische studenten. Zo heb ik eens een student aangenomen, puur omdat hij kritiek gaf op mijn lessen." Samen hebben ze het vak verbeterd. Bovendien neemt ze altijd een student mee naar belangrijke gesprekken of interviews.
Natuurlijk gaat het niet altijd van een leien dakje. Esther geeft aan dat je als docent soms streng moet zijn. Zo kunnen de studentencollega's verder zelfstandig aan de slag: “Houd dus wel de hiërarchische rolverdeling in gedachten en besef dat studentcollega's soms ook traditionele student-assistent-taken zullen uitvoeren. Flexibiliteit is hierbij belangrijk; het inplannen van talloze afspraken tijdens de tentamenweek werkt natuurlijk niet motiverend,” voegt Esther toe.