Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

“Kijk eens om je heen. Wie zitten er nou eigenlijk in mijn collegezaal?”

Interview met docent Esther Schagen en student Joëlle Kat over samenwerken aan onderwijsinnovatie
Studenten zijn meer dan alleen studenten: volgens docent en onderwijskundig adviseur Esther Schagen en student Joëlle Kat is dát het geheim van een succesvolle opleiding. Neem die ene student die altijd achter in de collegezaal zit met zijn petje op, wist je dat hij zijn eigen graphic design-bedrijf runt? Stel je eens voor hoe zijn talenten kunnen bijdragen aan de uitstraling van jouw opleiding, van de website tot social media?

Bij Communicatiewetenschap is dat het geval. Daar werken studenten en docenten samen in innovatieteams, waar studenten als gelijkwaardige collega’s meedenken. "Dit zorgt voor een frisse, studentgerichte blik en houdt de academische leerlijn actueel en relevant."

Luister naar de “klant”
Een onderwijsinnovatieteam is een samenwerking waarin docenten en studenten samen aan de slag gaan om het onderwijs te verbeteren. Bij Communicatiewetenschap zijn er maar liefst drie zo een teams opgericht om innovatieve projecten van docenten te ondersteunen en de methodologische en academische leerlijn te versterken. Hierbinnen staan studenten op gelijkwaardige voet met de professoren, afdelingshoofden en onderwijsprofessionals. Het zijn dus échte collega's. Esther Schagen geeft aan dat deze samenwerking “flink uitzoeken is, voor ons en voor hen, maar dat maakt het ook weer leuk.”

“Als je je eigen onderwijs goed wilt positioneren, moet je de meningen en zienswijzen van iedereen die daarbij betrokken is meenemen.”

Esther, met haar achtergrond in de commerciële sector, vertelt hoe ze heeft geleerd dat je een product nooit kunt verkopen zonder eerst goed naar de klant te luisteren. Eén van die “klanten” is student Joëlle Kat. Zij is onderdeel van het communicatieteam en draagt (deels) de verantwoordelijkheid voor de sociale media, de Open Dag en de website. Samen met haar team heeft zij het project Medialogica opgericht, waarbij lessen worden ontwikkeld en gegeven op middelbare scholen om een kijkje te geven in de academische wereld.  “Door het studentenperspectief erbij te betrekken, worden de lessen boeiender voor studenten en trekt de VU meer nieuwe studenten aan,” vertelt Joëlle.

Kritiek? Aangenomen!
Een belangrijke eerste stap in de samenwerking met studenten is hen leren kennen als méér dan alleen studenten. "Door te praten over hun achtergrond, hobby's en interesses, leer je veel over hen en hun sterke punten," vertelt Esther. "Let vooral goed op kritische studenten. Zo heb ik eens een student aangenomen, puur omdat hij kritiek gaf op mijn lessen." Samen hebben ze het vak verbeterd. Bovendien neemt ze altijd een student mee naar belangrijke gesprekken of interviews.

Natuurlijk gaat het niet altijd van een leien dakje. Esther geeft aan dat je als docent soms streng moet zijn. Zo kunnen de studentencollega's verder zelfstandig aan de slag: “Houd dus wel de hiërarchische rolverdeling in gedachten en besef dat studentcollega's soms ook traditionele student-assistent-taken zullen uitvoeren. Flexibiliteit is hierbij belangrijk; het inplannen van talloze afspraken tijdens de tentamenweek werkt natuurlijk niet motiverend,” voegt Esther toe.

Dubbelportret van docent Esther Schagen en student Joëlle Kat.

Balletje trappen met studenten
Esther en Joëlle moedigen andere opleidingen sterk aan om ook studentencollega’s aan te nemen. Volgens Esther is het niet alleen leerzaam, maar ook erg waardevol: “Als docent krijg je er zelfs nieuwe ideeën van.” Joëlle, die altijd al een interesse in het onderwijs heeft gehad, is ook blij met de kans om bij de VU een bijdrage te leveren. Ze haalt veel voldoening uit het ondersteunen van studenten, in de hoop dat dit hen helpt zich meer thuis te voelen op de VU.

“De opstart is niet altijd even makkelijk, en toch betaalt het zich twee keer zoveel uit. Doordat je plezier hebt en je onderwijs gewoon beter gaat als de student er ook naar kijkt.”

Ook benadrukt Esther dat het de sociale cohesie tussen onderwijsprofessionals en studenten bevordert “en dan heb je al twee stappen voor op het leerproces”. Dit leidt ook tot leuke initiatieven zoals de jaarlijkse Jan Kleinnijenhuis Cup, een voetbalwedstrijd tussen docenten en studenten waar ook alumni graag aan deelnemen.

Dus, docenten, weten jullie al wie er in je collegezaal zit?
Communicatiewetenschap streeft ernaar een opleiding te zijn waar studenten niet alleen vakken volgen, maar waar hun suggesties ook serieus worden genomen en ze als gelijkwaardige partners samenwerken met onderwijsprofessionals. Voor student Joëlle heeft deze aanpak ervoor gezorgd dat ze zich niet slechts “één van de vele studenten voelt.” Ze voelt zich gehoord en gezien en is ervan overtuigd dat deze benadering de VU een voorsprong kan geven op andere universiteiten.

Ten slotte zou Esther aan alle docenten willen meegeven: “Doe het, kijk eens om je heen, wie zitten er nou eigenlijk in mijn collegezaal? Vraag het ze ook eens. En dan zie je zoveel toegevoegde waarde.”

"Delen van mening, delen van ervaring. Delen van nieuwsgierigheid, delen van opbrengsten. Delen van verantwoordelijkheid, delen van plezier." - Team Students as Partners

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam