Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Keynote VU Onderwijsdag 2023: Lambert Schuwirth

Waarom beoordeling om te leren verschilt van formatieve beoordeling
Op het gebied van toetsen in de gezondheidszorg, en waarschijnlijk ook in vele andere domeinen, heeft zich de afgelopen decennia nogal een paradigmaverschuiving voorgedaan. Oorspronkelijk werd het concept ‘beoordeling’ louter gezien als een meetprobleem en competentie als een reeks stabiele persoonlijke eigenschappen, die op een bepaald moment konden worden gemeten (momentopname). Maar deze opvattingen zijn drastisch veranderd.

In de huidige literatuur over beoordeling wordt gepleit voor een voortdurend proces van het verzamelen en trianguleren van informatie, met de nadruk op het optimaal leren door studenten te ondersteunen en te stimuleren. Dit betekent een ontologische en epistemologische verschuiving, van competentie als iets dat objectief gemeten moet worden naar competentie als iets dat een eerlijk en verdedigbaar verhaal vereist.

Hoewel dit misschien filosofisch en misschien 'soft' lijkt, leiden de praktische implicaties en implementatie tot beoordelingsprogramma's die veeleisend zijn en van de student vereisen dat hij/zij er voortdurend naar streeft om de beste professional te worden die hij/zij kan zijn. Deze drijfveer komt het beste tot uiting in het principe van ‘assessment for learning’: beoordeling om werkelijk van te leren.

Een fundamenteel verschil tussen formatieve beoordeling en beoordeling om van te leren is dus dat formatieve beoordeling gericht is op het geven van feedback (en dat het aan de student wordt overgelaten wat hij/zij met die feedback wil doen), terwijl beoordeling om te leren gericht is op het verwerken en het effectieve gebruik van de feedback. Dit betekent dat beoordeling om te leren en programmatische beoordeling geen specifieke methoden - of zelfs ideologieën - zijn, maar een combinatie van een reeks beginselen.

Hoewel ik mijn uiteenzetting dus vanuit het oogpunt van het onderwijs in de gezondheidszorg presenteer, weet ik zeker dat deze beginselen niet uniek zijn voor het onderwijs in de gezondheidszorg en in vele andere onderwijsdomeinen zijn of kunnen worden toegepast.

Lambert Schuwirth is toetsexpert en Australisch hoogleraar medisch onderwijs. 

Bekijk de PowerPoint-presentatie van de keynote.

Portretfoto van Prof.dr. L.W.T. (Lambert) Schuwirth

Meer over de VU Onderwijsdag

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam