‘Samen met het managementteam doe ik mijn om best de afdeling en de mensen die er werken zo goed en zo prettig mogelijk te laten functioneren.’
Loopbaan
Daarnaast doet hij onderzoek en geeft hij onderwijs. Zijn onderzoek gaat met name over de persuasieve invloed van desinformatie: de effecten van desinformatie op beeldvorming en gedrag bij het publiek. Het doel van desinformatie is vaak niet zozeer om mensen dingen te laten geloven, maar om hun meningen en gedrag te beïnvloeden. Daarin lijkt desinformatie op reclame. Ook de gebruikte technieken zijn vaak hetzelfde. Ivar Vermeulen heeft in het verleden veel onderzoek gedaan naar de werking van reclame, en deze kennis kan hij goed gebruiken om iets te doen tegen de effecten van desinformatie. Zijn onderwijs gaat ook over persuasieve communicatie, maar dan met name in de context van marketing en om positieve gedragsveranderingen te bewerkstelligen.
Ivar heeft methodenleer gestudeerd aan de UvA. Hij is daar in 2003 ook gepromoveerd, als computational social scientist. Sinds zijn komst naar de VU in 2004 heeft hij voornamelijk onderzoek gedaan naar – en onderwijs gegeven over – persuasieve communicatie. Tussen 2016 en 2022 was hij directeur van het Network Institute: een groot interdisciplinair onderzoeksinstituut met voornamelijk computer-, taal-, en sociale wetenschappers. Hierbij kwam zijn hybride wetenschappelijke achtergrond goed van pas. Daarna was hij onderzoeksmanager van de afdeling waar hij nu hoofd van is.
Wat hoop je bij te dragen aan de nieuwe faculteit?
‘Ik heb zelf een multidisciplinaire achtergrond, en heb een interdisciplinair instituut geleid. Ook was ik bij veel initiatieven rondom onderzoekskwaliteit en Open Science betrokken. In de nieuwe faculteit zullen weer nieuwe vormen van samenwerking gaan ontstaan, en moet worden nagedacht over hoe dat op een productieve, verantwoorde en kwalitatief hoogstaande manier gebeurt. Ik hoop daaraan mijn bijdrage te kunnen leveren.’