Bianca Gooswit: ‘’Een soort familie opleiding’’

Bianca Gooswit is werkzaam als ZPP-er, met name in de bancaire sector, en is alumna van de deeltijd Master opleiding IT Audit Compliance and Advisory (ITACA) van Vrije Universiteit Amsterdam.

Ik ben in 2007 gestart met de RA-opleiding aan de VU waar ik mijn deeltijd Master Accounting & Control opleiding heb afgerond. Hierna ging ik werken in de software business en ik merkte al gauw dat ik meer theoretische kennis wilde opdoen over software development en de governance daaromheen. Omdat ik de Master Accounting & Control al had gevolgd, was het voor mij logisch om een vervolgstudie ook aan de VU te doen.

''Zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij IT Audit Compliance and Advisory'', zegt Bianca Gooswit. Na gesproken te hebben met Abbas Shahim (opleidingsdirecteur, red.) en docent René Matthijsse had ik een heel goed gevoel aan dit gesprek overgehouden. Ik ben een gevoelsmens en hoe iets op mij overkomt is voor mij heel belangrijk. Daarnaast was het antwoord op de vraag: ‘’Ga ik hier écht nieuwe dingen leren’’, meteen: Ja. Zodoende het besluit om me direct in te schrijven, waardoor ik in 2016 ben gestart met de RE-opleiding.

‘’Je komt gewoon weer terug’’

Ik ben er een jaartje ertussen uit geweest, op een gegeven moment wilde ik zelfs helemaal stoppen met de studie. Hierin heb ik veel steun gehad van Aicha (opleidingscoördinator, red.). ‘’Nou nee, wanneer je zover bent dan zien we je gewoon weer terug’’, zei ze. Dat is in mijn ogen het grote verschil met andere opleidingen waarbij sprake was van veel meer afstand. Iemand kan écht het verschil maken, in dit geval Aicha. Ze is benaderbaar en zorgzaam, maar tegelijkertijd ook een spin in het web die ervoor zorgt dat alle andere contacten goed lopen. Er wordt rekening gehouden met de persoonlijke situatie van studenten, ze denken echt met je mee en het feit dat je een drukke baan moet combineren met een academische studie. Ze komen hun afspraken na en dat vind ik mooi. Wat ik leuk vond na mijn studie is het contact met andere docenten. Zo heb ik bijvoorbeeld nog heel goed contact met René Matthijsse. Als er iets is, is hij maar een ‘’appje away’’.

Governance & Data Management

Vakken uit de studie waar ik tot nu as we speak wat aan heb? Governance en Data Management. Dit zijn hoofditems uit de opleiding die terugkomen in al mijn opdrachten. De bancaire wereld struggled bijvoorbeeld met Data Quality vraagstukken. Mijn interesse ligt vooral bij Governance en dat heb ik goed meegekregen tijdens de studie. Wat wel een goede aanvulling zou zijn, is het opdoen van kennis over Finance tijdens de opleiding. Waarom? Omdat dit belangrijk is in je adviesrol als IT-auditor. Hierdoor leer je de klant en je collega’s met wie je samenwerkt beter begrijpen.

Privé college

Het mooie van alles? Tijdens een van mijn opdrachten heb ik zelfs samengewerkt met een gastdocent van ITACA. Ik grapte altijd van: ‘’ Ik heb gewoon privé-college van je gehad de afgelopen 8 á 9  maanden!’’. Dat was voor mij de kers op de taart.

Bianca Gooswit

''Een soort familie opleiding''