Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview Debby Overeem lerarenopleiding Nederlands

"Het voelt echt als thuiskomen. Sinds ik voor de klas sta, ben ik geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan.” 

Na mijn studie Nederlands heb ik een aantal jaar in het communicatievak gewerkt. Op een gegeven moment was ik op zoek naar iets meer diepgang, iets sociaals. Via een vriendin kon ik een paar dagen meelopen op een vmbo-school. Ik vond de echtheid, directheid en vrolijkheid van de kinderen gelijk leuk. Daar wilde ik meer mee doen. Op diezelfde school kon ik aan de slag als tweedegraads docent Nederlands. Om mijn eerstegraadsbevoegdheid te behalen, schreef ik me in voor het zij-instroomtraject van de lerarenopleiding aan de VU.   

Hart verloren aan het vmbo 
Naast mijn vaste baan, loop ik nu ook stage in de bovenbouw van het vwo. Dat is heel anders, ik kan vakinhoudelijk iets meer de diepte in. Toch heb ik mijn hart verloren aan het vmbo. Daar wil ik na het afronden van de opleiding eerst een aantal jaar blijven werken. Ik zie het ook wel voor me dat ik op termijn naast het lesgeven andere dingen binnen de school ga doen. Iets creatiefs, of juist als vertrouwenspersoon binnen het zorgteam. En ik word graag mentor. Het menselijke aspect van mijn baan vind ik heel prettig. 

Oog voor iedere leerling 
Ik vind het belangrijk om oog te hebben voor hoe iemand de klas binnenkomt. Natuurlijk kun je niet ieder lesuur dertig leerlingen individuele aandacht geven, maar ik probeer wel echt contact te maken. Ze het gevoel te geven dat er altijd iemand is die ze ziet. Eigenlijk moet ik erop letten dat ik niet té betrokken raak bij een leerling. Ik kan een luisterend oor bieden, maar niet ieder probleem oplossen. Dit soort uitdagingen bespreek ik met mijn mentor van de VU of tijdens peergroup. Dat helpt om dingen te relativeren.  

Een voorleesmoment 
Zeker bij een vak als Nederlands is het van belang om betekenisvol les te geven. De leesvaardigheid is niet voor niks zo achteruitgegaan. Op alle niveaus wordt er zo weinig gelezen. Daarom bouw ik in al mijn lessen een voorleesmoment in. Leerlingen roepen dan eerst dat ze het saai vinden, maar puntje bij paaltje vinden ze het een heel fijn moment. Vanuit die rust kunnen we dan de les goed beginnen.  

Jezelf blijven ontwikkelen 
Iets waar ik nog beter in wil worden, is differentiëren. Dat is lastig met een groep van dertig leerlingen, maar ook zeker op het vmbo waar veel behoefte is aan structuur. Sowieso wil ik me als docent Nederlands continu blijven ontwikkelen. De lesbezoeken en bijbehorende feedback helpen daarbij, maar ik vind ook dat je als leraar zelf moet blijven reflecteren. Je moet niet de dingen op een bepaalde manier doen omdat het altijd zo ging. Een goede docent blijft zichzelf verbeteren.   

Nog iedere dag blij met de stap 
Ik ben heel blij met de keuze voor het onderwijs. Het voelt echt als thuiskomen. Sinds ik voor de klas sta, ben ik geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan. Ook de studie bevalt me ontzettend goed. Vooral vakdidactiek vind ik erg nuttig. Veel van wat dan wordt besproken kan ik direct toepassen in de praktijk. En ik zit tussen mensen die graag leren. Na een collegedag op de VU kom ik standaard vrolijk en geïnspireerd thuis.

Debby Overeem

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam