Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview Aleksandra over Marketing en Persuasieve communicatie

Hoe overtuig je mensen om jouw product te kopen? Op welke manier kan een organisatie donateurs werven? Wat maakt een reclame effectief? In het tweedejaars vak Marketing en Persuasieve Communicatie kom je erachter dat er veel manieren zijn om ideeën, gevoelens en het gedrag van het publiek te beïnvloeden.

Bachelorstudent Communicatiewetenschap Aleksandra kijkt na het volgen van dit vak nooit meer hetzelfde naar reclames: ‘Ik had geen idee dat de muziek die wordt gebruikt in een advertentie onbewust zo veel invloed kan hebben’. Dat leerde ze in een van de colleges aan de hand van een leuk voorbeeld. Ze vertelt: ‘Er werd twee keer een reclame getoond van een pen. Eén keer met vervelende muziek en één keer met vrolijke muziek uit Grease. Wat bleek? Mensen kopen veel sneller die pen wanneer ze de reclame met vrolijke muziek hadden gezien.’

Aleksandra studeerde hiervoor Bedrijfskunde, waar ze ook al een aantal marketingvakken volgde. Maar bij Communicatiewetenschap zijn de marketingvakken heel anders, vertelt ze: 'Het is minder gericht op bedrijven en meer op communicatie naar mensen. Daardoor kan je het sneller op jezelf toepassen, wat ik erg leuk vind. Het staat dichterbij je.’ Tijdens de colleges worden de studenten breed opgeleid, alles rondom marketing en persuasieve communicatie komt naar voren: online media, televisie, print en alledaagse communicatie. Aan de hand van grote theorieën worden actuele voorbeelden besproken. ‘De docenten zijn heel behulpzaam en hebben veel kennis. Ze zorgen er ook voor dat de colleges interactief zijn en dat je goed voorbereid bent voor je tentamen. Zo waren er zelfs een aantal quizjes tijdens de colleges, zodat je kennis kon maken met tentamenvragen. Daar kon je ook nog eens bonuspunten mee verdienen voor je opdrachten. Een win-win situatie!’

Opdrachten en koppeling praktijk

Naast de colleges maken studenten zelfstandig drie opdrachten tijdens het vak. ‘Daardoor kan je je nog verder verdiepen, omdat je de geleerde stof direct zelf toepast. Het zorgt er bovendien voor dat alles een stuk levendiger wordt.’Aleksandra en haar medestudenten mochten ook een onderzoeksvoorstel opstellen. ‘We zijn vrij om zelf een onderwerp te kiezen dat wij interessant vinden en er wordt ook de ruimte geboden voor je eigen creativiteit’.

Post-its voor marketing strategie

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam