Bachelorstudent Communicatiewetenschap Aleksandra kijkt na het volgen van dit vak nooit meer hetzelfde naar reclames: ‘Ik had geen idee dat de muziek die wordt gebruikt in een advertentie onbewust zo veel invloed kan hebben’. Dat leerde ze in een van de colleges aan de hand van een leuk voorbeeld. Ze vertelt: ‘Er werd twee keer een reclame getoond van een pen. Eén keer met vervelende muziek en één keer met vrolijke muziek uit Grease. Wat bleek? Mensen kopen veel sneller die pen wanneer ze de reclame met vrolijke muziek hadden gezien.’
Aleksandra studeerde hiervoor Bedrijfskunde, waar ze ook al een aantal marketingvakken volgde. Maar bij Communicatiewetenschap zijn de marketingvakken heel anders, vertelt ze: 'Het is minder gericht op bedrijven en meer op communicatie naar mensen. Daardoor kan je het sneller op jezelf toepassen, wat ik erg leuk vind. Het staat dichterbij je.’ Tijdens de colleges worden de studenten breed opgeleid, alles rondom marketing en persuasieve communicatie komt naar voren: online media, televisie, print en alledaagse communicatie. Aan de hand van grote theorieën worden actuele voorbeelden besproken. ‘De docenten zijn heel behulpzaam en hebben veel kennis. Ze zorgen er ook voor dat de colleges interactief zijn en dat je goed voorbereid bent voor je tentamen. Zo waren er zelfs een aantal quizjes tijdens de colleges, zodat je kennis kon maken met tentamenvragen. Daar kon je ook nog eens bonuspunten mee verdienen voor je opdrachten. Een win-win situatie!’
Opdrachten en koppeling praktijk
Naast de colleges maken studenten zelfstandig drie opdrachten tijdens het vak. ‘Daardoor kan je je nog verder verdiepen, omdat je de geleerde stof direct zelf toepast. Het zorgt er bovendien voor dat alles een stuk levendiger wordt.’Aleksandra en haar medestudenten mochten ook een onderzoeksvoorstel opstellen. ‘We zijn vrij om zelf een onderwerp te kiezen dat wij interessant vinden en er wordt ook de ruimte geboden voor je eigen creativiteit’.