Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

In the Picture: Monique Bak, stafadviseur onderwijs

VUMED360° Bachelor
In onze vorige blogpost heb je kunnen lezen dat we de afdelingen intensiever betrekken bij het verdere ontwerp van het nieuwe curriculum. Want sámen komen we tot een succesvolle herziening! Deze maand interviewen we Monique Bak, stafadviseur onderwijs, die uitlegt hoe de organisatie steeds meer betrokken raakt bij het vernieuwingstraject.

Monique is sinds 1 oktober 2023 werkzaam als stafadviseur op de afdeling Strategie & Beleid van Onderwijs. Zij is een drijvende kracht achter verschillende onderwijsprojecten binnen de opleidingen van de Faculteit der Geneeskunde en is nauw betrokken bij de herzieningen van de bachelor Geneeskunde. Met haar werk ontwerpt ze onderwijs in samenwerking met vakdeskundigen en benut ze innovatieve onderwijsmethodes waarmee onderwijs en toetsing elkaar aanvullen.

Waar houd je je momenteel mee bezig?
Onlangs hebben we met het team een mijlpaal bereikt door een globaal voorstel voor de bachelor herziening af te ronden. In dit voorstel, dat in samenwerking met docenten tot stand is gekomen, hebben we letterlijke en figuurlijke lijnen uitgezet als fundament voor het onderwijs en de toetsing. We hebben grove kaders geschetst van de leerlijnen en de invulling van het blokkenschema. De opleidingsvisie is verfijnd tot een onderwijs- en toetsvisie, en ontwerpprincipes.  Het voorstel is onder de loep genomen en voorzien van feedback. We hebben de feedback gebundeld tot een document van maar liefst 50 pagina's, waar we voorlopig wel even zoet mee zijn. Ter voorbereiding op de bijeenkomst van 18 maart analyseer ik het huidige onderwijs samen met een tijdelijke werkgroep, bestaande uit toegewijde docenten, onderwijskundigen en een student. We onderzoeken in hoeverre de ontwerpprincipes van onderwijs en toetsing terugkomen in het huidige onderwijs. Daarnaast verzamelen we input om de eindtermen van de herziene bachelor vast te stellen, waarvoor alle afdelingshoofden van Amsterdam UMC zijn benaderd.

Wat beschouw je als de belangrijkste uitdaging van het herzieningsproject?
De grootste uitdaging is om een balans te vinden tussen slagvaardigheid en het meenemen van zoveel mogelijk input. We willen docenten en studenten betrekken, omdat hun input onmisbaar is om een breedgedragen curriculum te creëren.  Het afgelopen jaar hebben we veel tijd geïnvesteerd om met hen een gezamenlijk visie op te bouwen. Deze visie fungeert nu als uitgangspunt, waarmee we beslissingen kunnen nemen en stappen kunnen zetten. Tijdens de bijeenkomst op 18 maart willen we weer input ophalen om erachter te komen hoe de ontwerpprincipes kunnen worden opgenomen in de herziening. We hopen natuurlijk dat de genodigden wederom tijd vrijmaken om hun stem te laten horen.

Waar ben je trots op?
Ik ben trots op de aanstekelijke bevlogenheid van onze docenten. Ze zijn gemotiveerd om kritisch te kijken naar het huidige curriculum, ondanks de onzekerheid die verandering met zich meebrengt. Ook hun drukke schema’s, met werkzaamheden naast het onderwijs, weerhoudt hen niet om tijd vrij te maken voor dit project. Ook onder studenten is het niet onopgemerkt gebleven. De studenten die we in het afgelopen proces hebben gesproken, zijn lovend over de toewijding waarmee docenten hun vak onderwijzen en in staat zijn hen te motiveren. Hetzelfde signaal komt steevast naar voren uit de studentenevaluaties. Ik ben er gerust op dat het herziene curriculum in goede handen terechtkomt, waarin het veelbelovend gaat zijn voor de kwaliteit van het onderwijs. Dat inspireert me in mijn werk.

Waar kunnen we de komende tijd naar uitkijken?
De komende tijd willen we ervoor gaan zorgen dat docenten zelf de touwtjes in handen krijgen. Docenten hebben geweldige expertise in hun vakgebied die we willen valoriseren met de ondersteuning van mijn onderwijskundige expertise en die van het team. We gaan dit doen door hen een plek te geven in de organisatiestructuur en eindverantwoordelijk te maken voor de inhoud van het onderwijs, terwijl wij de borging van de kaders, samenhang en didactische principes op ons nemen. Ik kijk erg uit naar deze samenwerking waarbij we onze krachten bundelen. We hopen daarmee docenten eigenaar te maken van onderwijs waar ze trots op zijn. Zij gaan het onderwijs tenslotte draaien.

Welke vraag had je nog willen stellen aan Monique en wie zullen we volgende keer het hemd van het lijf vragen? Laat het ons weten in de mailbox. Ook met andere vragen en opmerkingen kun je daar terecht.

 herzieningbachelor.vu@amsterdamumc.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam