Een Hot Moment is een onverwachte, gevoelige situatie in een les of gesprek die spanning oproept, maar ook kansen biedt voor dialoog en leren. “Docenten vragen ons steeds vaker: wat moet ik dan precies doen op zo'n moment?”, vertelt Alvarez. “Studenten spreken zich meer uit, wat heel goed is natuurlijk. Maar het vraagt wel iets anders van docenten dan vroeger.”
Speciaal daarvoor ontwikkelde het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL) de CTL Short workshop: Hot Moments in de praktijk.
Twee soorten docentenreacties
Volgens Alvarez zie je bij een Hot Moment vaak twee docentenreacties: “in de verdediging schieten of juist op eieren lopen.” Dan gaat het minder over leren, en meer over de situatie de baas blijven. “Toch hoeft dit het leren niet te blokkeren, het kan juist het begin zijn van verdieping en inzicht.”
“Vaak zie je dat mensen zo’n Hot Moment rationeel willen oplossen, wat natuurlijk logisch is”, legt Alvarez uit, “maar je lichaam en je emoties doen óók mee. En die onderschatten we vaak. Dus in plaats van dat we het spannende moment negeren, rationaliseren of wegduwen, moeten we er gewoon even bij stilstaan”, zegt Alvarez.
“Je leert dan niet alleen waar de ander vandaan komt, maar ook iets over je eigen reactie.” En dat vraagt natuurlijk om oefening. “Maar met de juiste strategieën kun je er echt iets van maken.” De workshop biedt inzichten uit de neurowetenschappen, pedagogiek en klinische psychologie.