Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hot Moment in je les? Deze VU-workshop helpt je verder

Interview met Gabriel Alvarez, docenttrainer & onderwijsspecialist
“Een student zegt iets onverwachts, het botst, en je bent van je stuk gebracht. Precies dat is een Hot Moment”, zegt docenttrainer & onderwijsspecialist Gabriel Peralta Alvarez. “Het overkomt iedereen wel eens in het onderwijs. Het zijn momenten waarin je moet schakelen.” Hoe ga je daar als docent precies mee om? Alvarez deelt zijn inzichten.

Een Hot Moment is een onverwachte, gevoelige situatie in een les of gesprek die spanning oproept, maar ook kansen biedt voor dialoog en leren. “Docenten vragen ons steeds vaker: wat moet ik dan precies doen op zo'n moment?”, vertelt Alvarez. “Studenten spreken zich meer uit, wat heel goed is natuurlijk. Maar het vraagt wel iets anders van docenten dan vroeger.”

Speciaal daarvoor ontwikkelde het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL) de CTL Short workshop: Hot Moments in de praktijk.

Twee soorten docentenreacties
Volgens Alvarez zie je bij een Hot Moment vaak twee docentenreacties: “in de verdediging schieten of juist op eieren lopen.” Dan gaat het minder over leren, en meer over de situatie de baas blijven. “Toch hoeft dit het leren niet te blokkeren, het kan juist het begin zijn van verdieping en inzicht.”

“Vaak zie je dat mensen zo’n Hot Moment rationeel willen oplossen, wat natuurlijk logisch is”, legt Alvarez uit, “maar je lichaam en je emoties doen óók mee. En die onderschatten we vaak. Dus in plaats van dat we het spannende moment negeren, rationaliseren of wegduwen, moeten we er gewoon even bij stilstaan”, zegt Alvarez.

“Je leert dan niet alleen waar de ander vandaan komt, maar ook iets over je eigen reactie.” En dat vraagt natuurlijk om oefening. “Maar met de juiste strategieën kun je er echt iets van maken.” De workshop biedt inzichten uit de neurowetenschappen, pedagogiek en klinische psychologie.

Portretfoto van Gabriel Alvarez.

Studenten kwamen met een woordenlijstje
Alvarez vertelt over een groep docenten die van studenten een lijst kregen met woorden die ze liever niet meer hoorden in de les. Niet omdat ze het gesprek wilden afkappen, maar juist om zich meer gehoord en begrepen te voelen. “Toen ze er samen over gingen praten, begrepen ze elkaar opeens veel beter. De spanning viel weg.”

“En als docent heb je natuurlijk je eigen kijk op dingen”, zegt Alvarez. “Als je doet alsof je helemaal neutraal bent, prikken studenten daar zo doorheen. Je hoeft niet álles te zeggen, maar het helpt wel als je laat zien dat je deel uitmaakt van de groepsdynamiek en meebeweegt met wat er speelt.”

Dialoog betekent dat er wrijving mag zijn
“Het idee dat je in een gesprek altijd lief moet blijven, klopt niet”, zegt Alvarez. “Dialoog betekent ook dat er wrijving mag zijn, dat er ruimte is voor verschillende meningen.” 

Of je nu docent bent, beleidsmedewerker, coach of onderwijsondersteuner: dit soort momenten kom je overal tegen. “Niet alleen in het onderwijs, maar ook gewoon thuis of op je werk”, zegt Alvarez. “Vroeg of laat maak je zo’n Hot Moment wel eens mee. Dan helpt het als je weet hoe je het gesprek gaande houdt, iedereen erbij betrekt en er samen iets van oppikt.”

Workshop: Hot Moments in de praktijk op 1 juli
De CTL Short Hot Moments in de praktijk vindt plaats op dinsdag 1 julivan 11:00 tot 12:30 in de VU Onderwijswerkplaats (NU1A-25). De sessie is in het Engels en toegankelijk voor alle VU-medewerkers.

“Het idee dat je in een gesprek altijd lief moet blijven, klopt niet. Dialoog betekent ook dat er wrijving mag zijn, dat er ruimte is voor verschillende meningen.” 

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam